رهبریمدیریت منابع انسانی

چرا بسیاری از مدیران فراموش می کنند انسان هستند؟

0

مدیریت انسان

در ارزیابی ها، نظر سنجی ها و مصاحبه هایی که با بیش از هزار مدیر داشتیم، نظرات زیادی مطرح شد. اما یکی از آنها بسیار قوی و تامل برانگیز بود. خاویر پلادوال (Javier Pladevall) مدیر شعبه اسپانیای شرکت اتومبیل سازی آئودی گفت “امروزه مدیریت یعنی فراموش کردن مدیریت و یادگیری دوباره انسان بودن.”

منظور خاویر این است که قدرت مدیریت از توانایی ما در ایجاد رابطه شخصی و معنا دار با افراد تحت مدیریت¬مان ناشی می شود. این حرف به خصوص الان که متولدین بعد از سال ۱۹۸۰ اکثریت نیروهای شرکت ها و سازمان ها را تشکیل می دهند، درست تر از همیشه است. این نسل فقط با دریافت حقوق، مزایا و سود سهام راضی نمی شوند. آنها به دنبال معنا، شادی و وابستگی و ارتباط هستند.

مشکل اینجاست که همانطور که ما خودمان را رانندگان خوبی به حساب می آوریم، تقریبا ۷۰ درصد مدیران نیز خودشان را مدیرانی الهام بخش و انگیزه دهنده تلقی می¬کنند. اما این تصور درست در نقطه مقابل برداشتی است که کارکنان از مدیران¬شان دارند. نظر سنجی که توسط فوربز منتشر شد نشان داد که ۶۵ درصد کارکنان ترجیح می¬دهند به جای افزایش حقوق خود، مدیرشان اخراج شود. و در نظر سنجی دیگری که گالوپ در سال ۲۰۱۶ انجام داد مشخص شد که ۸۲ درصد کارکنان مدیران-شان را از اساس نا امید کننده می¬دانند. از نظر ما این دو نتیجه گیری با هم ارتباط مستقیم دارند.

مدیریت نیروی انسانی می تواند نتایج مثبت زیادی به همراه داشته باشد. داده¬های شرکت مککینزی اند کامپنی (McKinsy & Company) نشان می¬دهد زمانی که به کارکنان به طور ذاتی و از درون انگیزه داده شود تعهد آنها ۳۲ درصد افزایش یافته، رضایت آنها از کارشان ۴۶ درصد بیشتر شده و کارآیی¬شان نیز ۱۶ درصد بهبود پیدا می¬یابد.

همه ما به عنوان یک انسان نیاز اساسی به معنا، شادی، ارتباط با دیگران و وابستگی و میل به مشارکت مفید و سازنده با دیگران داریم. مدیرانی که به درستی این نیازها را درک کنند و به گونه¬ای مدیریت کنند که به این نیازهای اساسی پاسخ داده شود، قادر خواهند بود وفاداری، تعامل و کارآیی را در کارکنان خود افزایش دهند. به عنوان یک مدیر و رهبر قبل از مدیر بودن باید یک انسان باشیم.

تحقیقات ما نشان داد که یک حرکت جهانی در سطح مدیران شرکت های پیشرو مانند مایکروسافت، استارباکس و لینکداین در حال شکل گیری است. مدیران این شرکت¬ها از خودشان می¬پرسند “چگونه می¬توانیم مدیریت انسان و فرهنگ مردم محور داشته باشیم تا در آن کارکنان و مدیران بتوانند کارهای بیشتری انجام دهند و تعامل حداکثری داشته باشند؟”

بر اساس کارهایی که در زمینه مدیریت انسان انجام داده¬ایم به چند نکته اشاره می کنیم:

موضوع را شخصی کنید

باب چپمن (Bob Chapman) مدیر شرکت تولیدی بری ومیلر (Barry Wehmiller) و نویسنده کتاب “همه مهم هستند”، تلاش بسیار زیادی در پیاده¬سازی صحیح مدیریت انسان در شرکت خود کرده است. در تمام تصمیماتی که روی کارکنان تاثیر گذار خواهد بود، از خود می¬پرسد: اگر فرزندان یا والدین یا دوستان نزدیک من اینجا کار می¬کردند، از این تصمیم استقبال می-کردند؟ با این روش او تمام تصمیمات مدیریتی را به یک سوال شخصی تبدیل می¬کند. او این تصمیمات را از حوزه تاکتیکی به حوزه احساسی می¬برد تا مطمئن شود به خاطر موقعیت و قدرت خود تصمیم کورکورانه نگیرد. شما نیز وقتی تصمیمی می¬گیرید که روی کارکنان¬تان تاثیر خواهد گذاشت، از این روش استفاده کنید. خودتان را جای آنها بگذارید و تصور کنید آنها اعضای خانواده یا دوستان شما هستند.

خود آگاهی داشته باشید.

پیتر دراکر (Peter Draker) از پیشروان مدیریت می¬گوید “تا زمانی که نتوانید خودتان را مدیریت کنید قادر نخواهید بود دیگران را مدیریت کنید.” در مقاله¬ای که اخیرا منتشر کردیم، نشان دادیم که چگونه یک مدیر با افزایش خودآگاهی خود توانست به خوبی تعامل و کارآیی کارکنان تحت مدیریت خود در یک بانک را افزایش دهد. این نمونه نشان می¬دهد مدیریت با درک از خود و مدیریت خود شروع می¬شود. زمانی که خودتان را درک کنید قادر خواهید بود کارکنان خود را درک کرده و با آنها همدردی کنید. و در نتیجه در راستای تحقق انگیزه های ذاتی و اساسی آنها مدیریت کنید. مدیریت خوب با خودآگاهی شروع می¬شود و خودآگاهی را می¬توان با تمرین ذهن آگاهی (Mindfulness) به دست آورد.

از خود گذشته باشید.

دامنیک بارتن (Dominic Barton) مدیر جهانی مککینزی اند کامپنی می گوید، از خودگذشتگی پایه و اساس مدیریت خوب است. هدف مدیریت شما نیستید، بلکه کارکنان و شرکت هستند. با از خودگذشتگی خودتان را از معادلات حذف کرده و به دنبال منافع بلند مدت دیگران خواهید بود. از خودگذشتگی به معنی فداکردن خود برای دیگران و فراموش کردن خود نیست. از خودگذشتگی از اعتماد به نفس و توجه به خود ناشی می¬شود. یک روش ساده¬ برای اینکه ببینید آیا مدیر از خود گذشته¬ای هستید یا نه وجود دارد: زمانی که تصمیم گیری می¬کنید، انگیزه خود را بررسی کنید؛ آیا به خاطر منافع شخصی است یا منافع دیگران؟

مهربان باشید

مهربانی یعنی خوشحال کردن دیگران. اگر تجربه کار کردن با مدیر مهربان را داشته باشید، می¬دانید چه شکلی است. او پشتیبان شما است و منافع و علایق شما را در نظر دارد. به همین دلیل شما احساس امنیت، اعتماد، وفاداری و تعلق می¬کنید. در مدیریت هیچ چیز به پای مهربانی نمی¬رسد. یک زبان بین المللی است که همه آنرا می¬فهمند. اگر می¬خواهید مهربانی بیشتری در مدیریت خود داشته باشید، همیشه یک سوال را در زمان تعامل با دیگران از خود بپرسید: چگونه می¬توانم کمک کنم این شخص روز بهتری داشته باشد؟

منبع



https://hbr.org/2018/01/why-do-so-many-managers-forget-theyre-human-beings

نظرات

نظرات بسته شده اند