خوشحالیروانشناسی

۶ حقیقت شگفت آور در مورد خوشحالی

0

خوشحالی

بعد از بیست سال تحقیق در زمینه “روانشناسی مثبت” چه چیزی یاد گرفته‌ایم؟ ما یاد گرفته‌ایم که روابط اجتماعی ما، هم روابط دوستانه و هم روابط عاشقانه، تاثیر زیادی در میزان خوشحالی ما دارند. با اینکه انسان‌ها در چیزی که آنها را خوشحال می‌کند متفاوت هستند، اما تاثیر روابط اجتماعی در خوشحالی ما تقربیا همه گیر و جهانی است. در واقع تقریبا غیر ممکن است کسی را پیدا کنید که خوشحال باشد اما روابط دوستانه معنی‌دار و یا رابطه عاشقانه نداشته باشد.

یعنی ما این موضوع را نمی‌دانستیم؟ آیا تحقیقات در زمینه خوشحالی فقط اثبات بدیهیات است؟ به طور حتم خیر. روانشناسی مثبت کشفیات بسیار زیادی داشته است که واقعا شگفت آور هستند. در اینجا به چند مورد اشاره می‌کنیم.

برندگان جایزه اسکار. تحقیقات نشان می‌دهد که برندگان جایزه اسکار بیشتر از کسانی که نامزده شده اما برنده نشده‌اند عمر می‌کنند. بعلاوه اینکه، بازیگرانی که جایزه اسکار را می‌برند از هم بازیان خود در همان فیلم که نامزد اسکار نشده‌اند بیشتر عمر می‌کنند. با این حساب احتمالا آقای اصغر فرهادی یک روز مسن‌ترین فرد ایران خواهند بود.

دوستان خیالی. کاملا واضح است کودکانی که دوستی‌های با کیفیتی دارند خوشحال‌تر از کودکانی هستند که این دوستی‌ها را ندارند. چیزی که شگفت‌آور است این است که حتی دوستان خیالی هم در میزان خوشحالی کودکان تاثیر گذار است.

کسانی که به دنبال خوشحالی هستند. کسانی که به دنبال خوشحالی هستند و دستیابی به خوشحالی هدف اصلی زندگی آنها است، در واقعیت کمتر خوشحال هستند.

ازدواج. متاهل ها همواره از کسانی که هرگز ازدواج نکرده‌اند بیشتر اظهار خوشحالی می‌کنند. این موضوع تقریبا در همه کشور‌هایی که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند صحت دارد. یک استثنای جالب در این مورد کشور ایرلند است که در آن کسانی که ازدواج کرده‌اند کمتر از آنهایی که هرگز ازدواج نکرده‌اند خوشحال هستند.

خوش بینی بیش از حد. خوش بینی مزیت‌های زیادی دارد. شامل خوشحالی بیشتر، سلامتی بهتر و عزت نفس بالاتر، افسردگی، اضطراب و استرس کمتر. چیزی که شگفت‌آور است این است که این امکان وجود دارد که شما بیش از حد خوش بین باشید. کسانی که به شدت خوش بین هستند، با معایبی گریبانگیر هستند. برای مثال، احتمال ترک سیگار در آنها پایین است، احتمال بارداری ناخواسته در آنها بالا است و احتمال مرگ زودرس نیز در آنها بالا است.

لبخند و کارتهای بیس بال. کارت‌های بیسبال که به همراه آدامس‌ها به فروش می‌رفت را به خاطر دارید؟ (مثل همان کارتهای فوتبال بازیکنان خودمان) روانشناسان روی طول لبخند (بزرگی لبخند) بازیکنان بیسبال در عکسهایی که در زمان جوانی آنها گرفته شده است تحقیق کرده‌اند. بازیکنانی که لبخند بزرگتری داشتند به طور میانگین هفت سال بیشتر از کسانی که اصلا لبخند نمی‌زدند، زندگی کرده‌اند. به عبارت دیگر طول لبخند بازیکنان در عکسهایی که از آنها گرفته شده بود؛ می‌توانست تعداد دهه‌هایی که بازیکن زندگی می‌کند را پیش بینی کند.

روانشناسی مثبت مملو از یافته‌های شگفت آور است. این موضوع اهمیت این تحقیقات را نمایان می‌کند. برای درک خوشحالی اتکای صرف به “عقل” خود کافی نیست و نباید انتظار پیشرفت داشته باشیم. ما با به دست آوردن آگاهی از طریق علم است که می‌توانیم تندرستی و خوشبختی خود را بهبود ببخشیم.


روانشناسی مثبت به مطالعه خوشحالی می پردازد. روانشناسی به طور سنتی روی اختلال عملکرد انسان – انسان‌هایی که با بیماری‌های روانی و یا سایر مشکلات درگیر هستند – و نحوه درمان آن تمرکز می‌کند. در مقابل روانشناسی مثبت رشته‌ای است که مردم عادی و سالم را مورد مطالعه قرار داده و سعی می کند روشهایی بیابد تا آنها خوشحال‌تر شده و رضایت بیشتری از زندگی داشته باشند.

منبع



https://www.psychologytoday.com/blog/the-happiness-doctor/201703/6-surprising-facts-about-happiness

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *