نگرانی

کار را با نگرانی بیجا خراب می‌کنید؟

0

نگرانی بیجا

بسیاری از ما به اهداف جدید فکر می‌کنیم و برای رسیدن به آنها دست به کار می‌شویم. یکی از دوستان من در حال نوشتن اولین کتاب است، دیگری در حال گرفتن پروانه کسب است، و سومی هم برای کار کردن در شرکت محبوب خود مصاحبه دارد. اما ناگهان نگرانی از راه می‌رسد. یکی از دوستان حین خوردن قهوه گفت: “من فقط نگران چیزهایی هستم که برای من مهم هستند.”

کمی نگران بودن طبیعی است، اما نگرانی غیر سازنده می‌تواند کار ما را خراب کند. چند سال پیش وقتی تریسی کاهان (Tracy Kahan) روانشناس شناختی (Cognitive Psychologist) در نیو مکزیکو مربی اسکی بود، به شاگردان خود می‌گفت: “روی چیزی که می‌خواهید از آن دوری کنید تمرکز نکنید.” اگر به صخره‌های تیز انتهای تپه خیره شوید، در نهایت به همان جا خواهید رفت. تمرکز روی موانع و فکر کردن و نگران بودن در مورد آنها، نگرانی غیر سازنده است.

نگرانی سازنده – چیزی که روانشناس جیمز پروشاسکا (James Prochaska) و همکارش آنرا “جواب دادن” و “کنترل محیطی” می‌نامند – به معنی پیش بینی موانع و پرسیدن این سوال است: “چه چیزی ممکن است سر راه من قرار بگیرد؟” و سپس اتخاذ یک راهبرد استراتژیک برای از میان برداشتن آن. اگر در حال شروع یک رژیم غذایی هستید، شاید مجبور شوید همه شیرینجات و هله حوله ها را ا دور بریزید تا وسوسه نشوید. این استراتژی بخشی از روش حل مسئله روانشناس گابریل اوتینگن (Gabriele Oettingen) است که به آن “مقابله روانی” می‌گوید. و به مردم کمک کرده است تا به اهداف خود از قبیل رژیم، تناسب اندام، روابط و عملکرد تحصیلی دست پیدا کنند. من و همکار روانشناسم دیو فلدمن (Dave Feldman) از این روش در مداخلات امید (چیزهایی که در امیدواری انسان اختلال ایجاد می‌کنند) استفاده کردیم و از شرکت کنندگان خواستیم یک هدف برای خود تعیین کنند، سه گامی که برای رسیدن به آن لازم است را تجسم کنند، سه مانعی که ممکن است سر راه‌شان سبز شود را نیز تصور کنند و سپس به سه استراتژی برای غلبه کردن به آن موانع فکر کنند.

نگرانی سازنده به معنی پیش بینی موانع است نه اینکه تا ابد در مورد آنها فکر کنیم. همانطور که تریسی کاهان متوجه شد، اگر ما روی جایی که نمی‌خواهیم برویم تمرکز کنیم، ممکن است در نهات به همانجا برویم. اگر نگران این باشیم که چه اشتباهی ممکن است مرتکب شویم، ممکن است ترس بر ما غلبه کرده و احساس نا امیدی کنیم و در نهایت شکست خود را رقم بزنیم.

پس اگر دوباره در تلاش برای رسیدن به یک هدف مهم دچار نگرانی شدید، آن را به عمل استراتژیک تبدیل کنید. از خودتان بپرسید: “چه کاری باید انجام دهم؟”

منبع



https://www.psychologytoday.com/blog/your-personal-renaissance/201701/do-you-sabotage-yourself-worry

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *