خلاقیت

‌۶ نقل قول ماندگار از پابلو پیکاسو.

0

‌6 نقل قول ماندگار از پابلو پیکاسو

اخیرا یک نظر جالب خواندم: اگر آلبرت انیشتین هرگز متولد نمی شد، بالاخره یک نفر تئوری نسبیت عام را کشف می کرد. اما اگر پابلو پیکاسو هرگز متولد نمی شد، هنر او هرگز بوجود نمی‌آمد. حرف قابل تاملی است.

پیکاسو در ۹ سالگی اولین نقاشی خود را تکمیل کرد: نام اثر او Le Picador است. مردی که در یک مسابقه گاو بازی سوار اسب است.

پیکاسو که در ۲۵ اکتبر ۱۸۸۱ متولد شده بود، ظاهرا دانش آموز وحشتناکی بود و با مسئولان مدرسه مشکل داشته است. جایی خواندم که او از اینکه “به او بگویند چه کاری باید انجام دهد عصبانی می‌شد” و اغلب مواقع نیز توبیخ می‌شد. اولین شغل پیکاسو بسیار کم درآمد بود. او اولین قرارداد هنری خود را در پاریس با فروشنده آثار هنری پیر مناک (Pere Menach) امضا کرد . به موجب آن هر ماه ۱۵۰ فرانک (۷۵۰ دلار امروز) دریافت می کرد.

علیرغم شروع سخت، پیکاسو یکی از تاثیرگذارترین هنرمندان قرن بیستم شد و میراث ماندگاری به جا گذاشت که امروز هم مرزهای خلاقیت را می‌شکافد. در ادامه چند نقل قول مورد علاقه من از پیکاسو را می‌خوانید.

  1. هنرمندان بد کپی می کنند. هنرمندان خوب سرقت می‌کنند.

    این حرف تفسیرهای گوناگونی دارد. همانطور که آستین کلون (Austin Kleon) در کتاب “مانند یک هنرمند دزدی کنید” توضیح می دهد، معنی این حرف این است که دیگر هیچ چیزی اصل (اورجینال) نیست، و همه چیز ترکیبی از چیزهایی است که از قبل وجود دارند. طعنه آمیزترین بخش این نقل قول این است که هیچ مدرک محکمی دال بر اینکه این نقل قول اصلی پیکاسو است وجود ندارد، بجز اینکه استیو جابز در یک سخنرانی به آن اشاره کرده است. در حقیقت این کلمات به شکل دیگری در کتاب “چوب مقدس: نقدی بر شعر و انتقاد” نوشته تی اس الیوت (T.S.Eliot) آمده است، جایی که او می‌نویسد: “شاعر بی تجربه تقلید می‌کند؛ شاعر با تجربه سرقت می‌کند.”

  2. هر چیزی که شما بتوانید تصور کنید واقعی است.

    این اعتقادی است که کارآفرینان دارند. پیکاسو برجسته ترین هنرمند نیمه اول قرن بیستم بود و کمک بزرگی به سورئالیسم کرد، که متاثر از بازکردن قفل تخیل ناخودآگاهش بود.

  3. هنر یعنی حذف غیر ضروری ها.

    استیو جابز طور دیگری این منظور را بیان می‌کند، “خلاقیت این نیست که به همه چیز جواب مثبت دهید.” جاناتان آیوز (Jonathan Ives) سخنان زیادی در مورد “حذف امکانات و موارد غیر ضروری در جهت ساده کردن” دارد. جابز تحت تاثیر هنرمندان قرن بیستم از جمله پیکاسو بود. ظاهرا اپل از ۱۱ حکاکی که اثر گاومیش (The Bull) پیکاسو را تشکیل می‌دهند برای تشریح فرایند واقعی طراحی شرکت استفاده می‌کند.

  4. عمل کردن کلید بنیادین همه موفقیت‌ها است.

    در مورد این هیچ بحثی وجود ندارد و هنوز هم درباره خلاقیت و هر چیز دیگری که در زندگی وجود دارد صدق می‌کند.

  5. همه بچه‌ها هنرمند هستند. مشکل اینجا است که چگونه وقتی بزرگ می‌شوند هنرمند باقی بمانند.

    من عاشق این نقل قول هستم. امروزه تحقیقات نشان می‌دهد دقیقا از زمانی که بچه ها وارد مدرسه می‌شوند و به مرور زمان بالغ می‌شوند تکه‌ای از مغز که مسئول خلاقیت است کمتر و کمتر استفاده می‌شود.

  6. من اشیاء را آنطور که در موردشان فکر می‌کنم نقاشی می‌کنم، نه آنطور که می بینم.

    یک نقل قول عالی دیگر. این حرف این فلسفه را به یاد من می‌آورد، “دنیا را بنا به دیدگاه خودت تغییر بده.” این در مورد کارآفرینان و همه افراد خلاق صدق می‌کند.

منبع:

https://www.entrepreneur.com/article/252540

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *