مختلف

کسانی که از نظر روانی قوی هستند از موفقیت دیگران خشمگین نمی شوند.

0

حسادت

به عنوان یک روان درمان شاهد این بوده‌ام که چگونه خشم افراد به یک نیروی مخرب و سمی در زندگی آنها تبدیل شده است. زوج‌هایی را دیده‌ام که با یکدیگر رقابت می‌کنند و تلاش می‌کنند شریک زندگی خود را شکست دهند. و خانواده‌هایی را دیده‌ام که به دلیل حسادتی که نسبت به موفقیت‌های یکی از اعضای خانواده بوجود آمده، از هم پاشیده است.

در دنیای امروز خشمگین نشدن از موفقیت‌های دیگران بسیار سخت شده است. اگر دو دقیقه در شبکه‌های اجتماعی بگردید خواهید دید که دیگران چقدر موفق هستند.

تصاویری از تعطیلات که دوستان شما منتشر کرده‌اند به شما یادآوری می‌کند که آنها اوقات فراغت بیشتری نسبت به شما دارند. عکس‌هایی که همکارتان از خانه جدیدش منتشر کرده شواهد ملموسی هستند مبنی بر اینکه درآمد او از شما بیشتر است. و تعداد لایک‌هایی که مطلب و یا عکس دوست شما دریافت کرده است ممکن است باعث شود شما احساس کنید که او از شما محبوب‌تر است.

اما محققان دریافته‌اند که حسادت به دوستان‌تان در فیسبوک در واقع منجر به افسردگی می‌شود. وقتی هر روز نسبت به موفقیت دیگران خشمگین باشید قدرت روانی شما از بین می‌رود.

در اینجا به ۶ روش برای جلوگیری از خشمگین شدن از موفقیت دیگران اشاره می‌کنیم.

  1. دست از مقایسه خودتان با دیگران بردارید.

    گفتن چیزهایی مانند “خانه آنها بهتر از خانه ما است” یا “او لاغرتر از من است،” روش درستی برای ارزیابی ارزش خودتان نیست. این مقایسه به هیچ وجه عادلانه نیست. به قول انگلیسی زبان ها مانند مقایسه سیب با پرتقال است. یا به قول خودمان مقایسه مع الفارق است.

    هر شخصی توانایی‌ها، استعداد‌ها و تجارب منحصر به فردی دارد. همیشه کسی وجود دارد که از شما بهتر و ثروتمندتر باشد و دستاورد‌های بیشتری نیز داشته باشد اما لزومی ندارد شما انرژی خود را با خشمگین شدن نسبت به آنها هدر دهید. تنها کسی که شما باید خودتان را با او مقایسه کنید دیروز خودتان است.

  2. دستاوردهای دیگران را کم ارزش جلوه ندهید.

    وقتی با خود فکر می‌کنید “او به دلیل چاپلوسی برای رئیس ارتقا گرفت” یا “چون خانواده ثروتمندی دارد به او جایزه دادند” احساس خشم بوجود می‌آید. هیچ وقت با کم ارزش جلوه دادن دستاورد‌های دیگران قدرت روانی بیشتری به دست نخواهید آورد.

  3. نسبت به فرضیات خود هوشیار باشید.

    حدس و گمان در مورد موفقیت‌های دیگران بسیار راحت است. اما چون شخصی ثروتمند، معروف و یا از نظر تجاری موفق است دلیل نمی‌شود که از روشهای نامشروع به آنها رسیده باشد.

    نسبت به حدس و گمان‌هایی که در مورد اشخاصی که بهتر از شما هستند دارید هوشیار باشید. سعی کنید قبل از اینکه چیزی به آنها نسبت دهید، آنها را به عنوان یک شخص بشناسید.

  4. روی نقاط ضعف خود تاکید نکنید.

    گاهی اوقات تمرکز روی نقاط ضعف خود و نقاط قوت دیگران کار ساده‌ای است. اما اینگونه افکار فقط منجر به حسود شدن و شاید نا امید شدن شما می‌شود.

    سعی کنید روی چیزهایی تمرکز کنید که توانایی بهبود آنها را دارید و کمبود‌های خود را بزرگ نکنید. نسبت به خودتان دلسوز باشید و تمام تلاش خود را بکنید.

  5. سعی نکنید مشخص کنید چه چیزی منصفانه است.

    بعضی از مردم نسبت به دیگران خوش شانس‌تر هستند. این حقیقت زندگی است. اما تمرکز روی اینکه چه چیزی منصفانه است یا چه کسی شایسته‌تر است روش خوبی برای استفاده از وقت‌تان نسیت.

    در حقیقت گله کردن از بی‌عدالتی اوقات شما را تلخ خواهد کرد. و این احساس ناخوشایند می‌تواند تبدیل به مانع بزرگی شود که جلوی استفاده شما از نهایت پتانسیل‌تان را بگیرد.

  6. تعریف خودتان از موفقیت را مشخص کنید.

    به خاطر داشته باشید که چون یک نفر چیزی که شما می‌خواهید را دارد، به این معنی نیست که شما دیگر نمی‌توانید همان چیز را داشته باشید. فقط مطمئن شوید که پا جای پای دیگران نمی‌گذارید و یا رویاهای دیگران را دنبال نمی‌کنید. تعریف خودتان از موفقیت را مشخص کنید و مطمئن باشید کسانی که به دنبال اهداف خودشان هستید تهدیدی برای شما به حساب نمی‌آیند.

حواستان به زندگی خودتان باشد. هر دقیقه‌ای که صرف فکر کردن در مورد موفقیت‌های دیگران می‌کنید، به همان اندازه از کار کردن روی موفقیت خودتان باز می‌مانید.

منبع



https://www.psychologytoday.com/blog/what-mentally-strong-people-dont-do/201609/mentally-strong-people-dont-resent-other-peoples

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *