بزرگ کردن فرزندان

خطر اینکه به کودکان بگوییم “هرکاری را می توانند انجام دهند.”

0

جنبه های منفی و غیر منتظره تشویق های مداوم

کودک

بسیاری از خانواده¬ها به کودکان خود می‌گویند “تو می¬توانی هرکاری را انجام دهی!” ٬ البته که می خواهیم کودکان ما به دنبال علائق خود بروند و توسط دیدگاهی که جامعه نسبت به توانایی های آنها دارد محدود نشوند.

ضمنا صادقانه نیست که به کودکان خود بگوییم هر کاری می‌توانند انجام دهند و این حرف می‌تواند جنبه‌های منفی داشته باشد.

به عنوان مثال این موضوع صحیح نیست که هرکسی می¬تواند یک مدل معروف و یا یک بسکتبالیست حرفه¬ای شود٬ و از طرفی همه نمی¬توانند به دیوان عالی رفته و یا جایزه نوبل را تصاحب کنند. همه ما بواسطه ویژگی‌های ژنتیکی و واقعیت‌های آماری رقابت، با محدودیت‌های خاصی روبرو هستیم. علاوه بر این نقش شانس و اقبال در زندگی و موفقیت به مراتب بیشتر از آن چیزی است که ما تصور می‌کنیم.

علاوه براین تحقیقات نشان داده است وقتی ما اهداف جاه¬¬طلبانه ای برای خود در نظر می¬گیریم٬ آن اهداف می¬توانند زیان¬آور نیز باشند. به عنوان مثال ممکن است برای رسیدن به آن اهداف بلند پروازانه مرتکب رفتار غیر اخلاقی شویم و یا در صورت نرسیدن به آن آنها احساس شکست بکنیم.

وقتی به کودکان گفته می‌شود که آنها می‌توانند هر کاری انجام دهند، برای آنها یک چشم انداز ایجاد می‌کند اما راه رسیدن به آن را مشخص نمی‌کند: به این معنی که آنها باید یک هدف بزرگ برای خود در نظر بگیرند اما هیچ اطلاعاتی در رابطه با اینکه چگونه باید به آن هدف برسند ارائه نمی‌دهد.

بهتر است اذعان کنیم که به دست آوردن دستاوردهای مهم سخت و چالش برانگیز خواهد بود و شانس نقش مهمی در زندگی بازی می کند. سپس به کودکان نقشه راهی نشان دهیم که با استفاده از آن بتوانند به اهداف خود دست پیدا کنند. من این نقشه راه را در۳ کلمه خلاصه می¬کنم.

بجای آن¬که تنها به آن¬ها بگوییم هرکاری را می¬توانند انجام دهند٬ به آن¬ها ۳ کلمه عمل کردن٬ صبر و استقامت را بیاموزید.

  1. عمل کردن٬ تلاشی که با بازخورد همراه باشد برای کسب مهارت و پیشرفت کردن ضروری است.

  2. صبر٬ باعث تسلط بر روی اتفاقات می¬شود. به دست آوردن مهارت و دستاوردهای مهم در دراز مدت رخ می‌دهند.

  3. استامت٬ از این نظر حائز اهمیت است که ما بر سر راهمان به موانع سخت برخورد می¬کنیم که استقامت باعث عبور از موانع می¬شود. احتمال وجود موانع زیاد است و در هر کاری احتمال شکست نیز وجود دارد.

به فرزندان خود تاکید کنید که موفقیت با تلاش کردن و قدم به قدم پیشرفت کردن معنی پیدا می‌کند نه با مقایسه با دستاوردهای دیگران.

زمانی که یکی از همکاران توماس ادیسون نتایج هزاران ساعت آزمایش ناموفق را روی میز کار او پیدا کرد، ادیسون گفت: من هر چیزی را امتحان کردم، اما شکست نخوردم. فقط ده هزار روش پیدا کردم که به نتیجه دلخواه من منجر نمی‌شوند.

این را امتحان کنید:

فرض کنید فرزند شما در حال انجام تکالیف درس علوم است و با نا امیدی می‌گوید: “نمی‌توانم انجامش دهم.”

به جای اینکه بگویید “تو می‌توانی، بگذار نشانت دهم،” می‌توانید بگویید: “حق با تو است. علوم درس سختی است و طبیعی است که الان در حل مسائل آن مشکل داشته باشی. هر چه زمان بیشتری برای آن بگذاری حل مسائل آن برای تو آسانتر خواهد شد.”

سپس بدون اینکه جواب را به او بگویید، به او در پیدا کردن جواب کمک کنید.

به طور مشابه، وقتی کسی را می‌بینید که مهارتها و مزیت‌های خوبی دارد، مانند یک ورزشکار حرفه‌ای یا یک خواننده قابل، می‌توانید بگویید: “وای، چه تنیس باز خارق¬العاده ای. شرط می‌بندم برای رسیدن به اینجا سال¬ها تمرین کرده است.”

منبع



https://www.psychologytoday.com/blog/what-great-parents-do/201608/the-danger-telling-kids-you-can-do-anything

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *