ارتباط با دیگران

صدای شما چه رازهایی را آشکار می‌کند؟

0

صدای شما چه رازهایی را آشکار می‌کند؟

ضرب المثل شرقی: “داشتن صدای خوب و لطیف یک سبک زندگی است.”

ضرب المثل غربی: “کودکان باید دیده شوند نه اینکه شنیده شوند.”

آیا شما صدای خودتان را دوست دارید؟ پاسخ بسیاری از مردم به این پرسش منفی است. می‌توان ادعا کرد که صدای ما به طور کلی چیزهایی در مورد تجربه‌های اجتماعی، فرهنگی و پیشرفتی و به طور خاص چیزهایی در مورد وضعیت روانشناسی ما آشکار می‌کند. صدا اولین چیزی است که حقایقی را در مورد ما بیان می‌کند. اینکه ما چگونه از این ابزار استفاده می‌کنیم (یا آنرا محدود می‌کنیم) نشان دهنده قدرت و ضعف ما در درک و شناخت از خودمان است، و بیشتر به واسطه تجربه‌هایی که در دوران جوانی داشته‌ایم، کنترل آن را یاد می‌گیریم.

در ادامه پنج مثال می‌آوریم که نشان دهنده تاثیر شرایط اجتماعی، فرهنگی، رشد و نمو و روانشناسی در صدای انسان هستند. تمام این موارد از دانش آموزان و مشتریان من هستند که برای کار روی صدای خود به من مراجعه کرده بودند.

  1. مردی که هیکل درشت و ظاهر خشنی داشت تعریف می‌کرد که در دوران رشد، هر زمان با صدای بلند صحبت می‌کرد والدین او سر او داد می‌کشیدند. در نتیجه او همیشه آرام صحبت می‌کرد. در طول این سال‌ها او فراموش کرد که چگونه از صدای طبیعی و مردانه و بالغ خود استفاده کند.

  2. یک دانشجوی دختر که از یک کشور شرقی آمده بود برای من توضیح داد که مادر او همیشه به او گوشزد می‌کرد که: ” داشتن صدای خوب و لطیف یک سبک زندگی است.” او نیز نصیحت مادرش را به کار می‌بست. متاسفانه صدای او آنقدر نرم و لطیف بود که مردم او را جدی نمی‌گرفتند.

  3. مردی که صدای ضعیف و بسیار بم داشت، از جدایی و شکستی که سال‌ها پیش تجربه کرده بود تعریف کرد. او مظنون بود که این جدایی باعث کاهش اعتماد به نفس او شده و در نتیجه صدای او ضعیف شده است.

  4. یک مشتری خانم که در اواخر ۲۰ سالگی به سر می‌برد صدای یک “دختر بچه” را داشت که باعث می‌شد او یک خردسال به نظر بیاید. او توضییح داد که کوچکترین بچه خانواده بود و برای اینکه به خواسته خود برسد صدای خود را مانند یک “دختر بچه” دوست داشتنی می‌کرد. این صدای بچه‌گانه در زمان جوانی آنقدر کار راه انداز بود که باعث شد صدای او هیچ وقت رشد نکند. حتی زمانی که یک مدیر بالغ و حرفه‌ای بود نیز این صدا را داشت. او به صدایی نیاز داشت که نشان دهنده بلوغ و اقتدار او باشد.

  5. مردی که مدیر یکی از دپارتمان‌های یک شرکت تکنولوژیکی بود برای تغییر صدای یکنواخت خود از من کمک خواست. با علم به اینکه او در زمینه تکنولوژی تحصیل کرده بود، با گوش دادن به صدای او کاملا مشخص بود که تحصیلات و آموزش‌های او مبنای منطقی دارند. و او نیاز داشت تا در صدای خود بین منطق و هوش اجتماعی تعادل برقرار کند تا صدای او تاثیری گذاری بیشتری داشته باشد.

همانطور که در نمونه‌های بالا مشاهده می‌کنید، صدا می‌تواند تاریخچه خانوادگی، تاریخچه رابطه‌ها، استاندارد‌های فرهنگی انتظارات اجتماعی بعلاوه اعتماد به نفس و یا احساس نا امنی را نشان دهد.

اگر می‌خواهید صدای خود را بهبود دهید، خبر خوب این است که در اغلب موارد می‌توانید به کمک تنفس صحیح، زیر و بم کردن صدا و تمرین‌های آوازی صدای خود را قوی‌تر کرده و یا آنرا اصلاح کنید.

منبع



https://www.psychologytoday.com/blog/communication-success/201607/what-your-voice-reveals-about-you

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *