کارکنان و نیروی کارمدیریت منابع انسانی

چرا حتی کارمندان مشتاق علاقه خود را نسبت به کار از دست می‌دهند؟

0

چرا حتی کارمندان مشتاق هم علاقه خود را نسبت به کار از دست می‌دهند؟

بدون شک کارمندان مشتاق و راضی سرمایه بزرگی برای کسب و کارها به حساب می‌آیند، اما تحقیقات نشان می‌دهند که کارمندان مشتاقی که علاقه خود را نسبت به کار از دست می‌دهند می‌توانند به بدترین کابوس شرکت‌ها بدل شوند. دلیل آن هم این است که کارمندان بی علاقه رفتارهای منفی و زیان آور زیادی از خود بروز می‌دهند.

در نظرسنجی که از بیش از ۱,۰۰۰ کارمند دفتری و عملیاتی به عمل آمد، وین هاچوارتر (Wayne Hachwarter) پژوهشگر این نظر سنجی متوجه شد که کارمندان مشتاق و علاقه مند عنوان کردند که رضایت شغلی ، بهره‌وری و رضایت از زندگی در آنها بیشتر از سایرین است. علاوه بر این کارکنان مشتاق تعهد بیشتری نسبت به کارفرمای خود داشته و تمایل کمتری برای ترک شرکت داشتند.

هاچوارتر می‌گوید: “کارمندان مشتاق بیشتر کار می‌کنند و خلاقیت و تعهد بیشتری دارند و شاخص مهمی برای سنجش بهره‌وری شرکت محسوب می‌شوند. بدون تردید شرکت‌هایی که کارکنان مشتاق و علاقه‌مند دارند فشار‌های ناشی از رکورد را با موفقیت بیشتری پشت سر می‌گذارند.”

با اینکه این مزایا به شدت برای شرکت‌ها مهم است، اما مضرات کارکنان مشتاقی که اشتیاق خود را از دست می‌دهند از مزایای آنها به مراتب بیشتر است. در این تحقیق هاچوارتر به این نتیجه رسید که زمانی که کارکنان مشتاق احساس کنند به درستی مدیریت نمی‌شوند از رفتارهای سازنده دست می‌کشند، خشم آنها نسبت مدیرشان بیشتر می‌شود و بازدهی کلی آنها پایین می‌آید.

به گفته هاچوارتر: “اشتیاق اغلب به این معنی است که فرد مشتاق کارهای بیشتری نسبت به فرد بی علاقه انجام دهد، اما فرد مورد نظر نیز انتظار دارد شرکت در طول مسیر چیزهای مورد نیاز را بیشتر فراهم کند. سازمان‌ها باید به این واقعیت آگاه باشند که حتی کارمندان نمونه هم اگر احساس کنند با وجود منابع کمی که در اختیارشان قرار می‌گیرد توقعات از آنها هر روز بالاتر می‌رود اما در مقابل توقعات کمتری از کارمندان بی علاقه وجود دارد، ممکن است دلسرد شده و اشتیاق خود را از دست بدهند.”

هاچوارتر پیشنهاد می دهد برای اینکه کارمندان اشتیاق خود را از دست ندهند و شرکت مملو از افراد بی انگیزه نشود، شرکت‌ها می‌توانند اقدامات زیر را انجام دهند:

  • اول: این را بدانید که ایجاد اشتیاق در کارکنان مانند زدن یک کلید نیست. اغلب مواقع زمان می‌برد تا اشتیاق ایجاد شود، اما می‌تواند با وقوع یک اتفاق از بین برود.

  • دوم: متوجه باشید که کارمندان مشتاقی که اشتیاق خود را از دست داده‌اند، بیشتر از کارمندانی که هیچ وقت مشتاق نبوده‌اند می‌توانند به شرکت شما آسیب بزنند.

  • سوم: ایجاد علاقه و اشتیاق در کارکنان شبیه کاشتن درخت است. اگر آن را رها کنید رشد نخواهد کرد.

  • در آخر: بسیاری از مدیران فکر می‌کنند مدیریت افراد مشتاق آسانتر از افراد بی اشتیاق است. اما در بیشتر شرکت‌ها واقعیت اینگونه نیست.

منبع



http://www.businessnewsdaily.com/2620-unhappy-employee-risk.html

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *