شغل و حرفهعادت ها و رفتارها

در زندگی و کار فراموش نشدنی باشید.

0

در زندگی و کار فراموش نشدنی باشید.

اگر فکر می‌کنید محصول، خدمات یا اعتبار درخشان شما برای همیشه در ذهن مشتری خواهد ماند، بهتر است در مورد آن تجدید نظر کنید. کارمن سایمون (Carmen Simon) دانشمند علوم شناختی می‌گوید: وقتی موفقیت در میان باشد، فراموش نشدنی بودن می‌تواند سمی و مهلک باشد.

او می‌گوید “مردم به احتمال زیاد ۹۰ درصد چیزهایی که شما به آنها انتقال می‌دهید را فراموش می‌کنند. که این شامل کالا و خدمات و صحبت‌های شما نیز می‌شود. برای اینکه در ذهن مردم بمانید باید بخشی از عادتهای او، عکس‌العمل‌های غیر ارادی او و اهداف با ارزش او باشید.”

با این حساب چگونه به این مشکل غلبه کرده و تاثیر بلند مدت روی مخاطب خود می‌گذارید؟ به جای اینکه به عنوان شخصی با هوش تجاری بالا شناخته شوید، سعی کنید کارهایی که می‌کنید و چیزهایی که می‌گویید هدفمند باشند.

در اینجا به روش‌هایی اشاره می‌کنیم که با کمک آنها می‌توانید از رقیبان پیشی گرفته و در ذهن مشتریان خود بمانید. البته این روشها فقط برای کسب و کار نیستند. بلکه در زندگی شخصی خود و روابط دوستانه نیز می‌توانند بسیار تاثیر گذار باشند.

  1. به معنای واقعی ارتباط برقرار کنید.

    یک فروشنده سعی می‌کند روی مزایا و ویژگی‌های محصول خود تمرکز کند تا بتواند محصول خود را بفروشد. این ایدولوژی را ارتقا داده و در کنار فروش محصول خود سعی کنید با مشتری رابطه برقرار کنید. با سوال پرسیدن شروع کنید. قبل از اینکه محصول خود را به او ارائه دهید، از مسائل و مشکلات او بپرسید. مانند یک پزشک فکر کنید که قبل از تجویز دارو باید از چیزی که باعث بروز مشکل شده است مطلع شود. برای همه مشتریان یک نسخه تجویز نکنید. سفارشی کردن کالا و خدمات می‌تواند رابطه به یاد ماندنی ایجاد کند.

  2. داستان بگویید.

    بسیاری از مشتریان با دیدن صفحه‌ای که پر از نمودار ها، جداول و اعداد و ارقام است، چشم‌شان تار شده و سرشان گیج می‌رود. با اینکه این اعداد و ارقام بسیار مهم هستند اما اصلی‌ترین روش برقراری ارتباط با دیگران گفتن داستان است. مردم به داستان‌ها توجه می‌کنند، آنها را به خاطر می‌سپارند و با شنیدن‌شان تحت تاثیر قرار می‌گیرند. مشتریان واقعی که کالا و خدمات شما به آنها کمک کرده است را مثال بزنید. یا اینکه از تجربه شخصی خود برای ایجاد رابطه استفاده کنید. حتی در دنیای کسب و کار نیز داستان گویی قدرت منحصر به فردی در تحت تاثیر قرار دادن قلب‌ها، ذهن‌ها و همچنین کیف پول انسان‌ها دارد.

  3. حقیقت را بگویید.

    اعتبار شما در این است که در همه شرایط صداقت خود را حفظ کنید. همیشه حقیقت را بگویید حتی اگر به قیمت از دست دادن مشتری تمام شود. مشتری قدر دان صداقت شما بوده و همیشه آن را به یاد خواهد داشت. در نتیجه احتمال اینکه محصول شما را به شخص دیگری پیشنهاد دهد و یا در آینده خودش از شما خرید کند بیشتر می‌شود. گفتن حقیقت ممکن است گاهی به شما ضرر بزند، اما عدم صداقت همیشه به شما ضرر خواهد زد.

  4. از نه گفتن نترسید.

    مطمئن‌ترین راه برای اینکه دیگران خیلی سریع شما را فراموش کنند این است که همیشه “بله” بگویید. علاوه بر این وقتی همیشه با نظر دیگران موافقت کنید باعث نا امیدی و کلافگی آنها خواهید شد. اگر مشکلی می‌بینید آن را به زبان بیاورید. اگر می‌دانید راه حل پیشنهاد شده جواب نخواهد داد آن را نپذیرید و دلیل رد کردن آن را توضیح دهید. بهتر است که به عنوان یک مشاور قابل اعتماد شناخته شوید تا یک شخص ضعیف.

  5. دیگران را سورپرایز کنید.

    برای یکی از مشتریان و یا خریداران یک کار غیر معمول انجام دهید که انتظار آن را نداشته باشد. برای مثال به جای ارسال ایمیل یا پیامک یک دست نوشته برای او ارسال کنید و از او به خاطر انتخاب کالا و یا خدمات خود تشکر کنید. کاری که این روز ها به ندرت انجام می‌شود و مردم معمولا از رسانه‌های دیجیتال استفاده می‌کنند. سعی کنید نسبت به دیگران متفاوت باشید. لباس‌هایی با رنگ‌ها و الگوی‌های متفاوت بپوشید. لزومی ندارد همیشه لباس‌های تیره به تن کنیم. کفش، جوراب، روسری و یا پاپیون مد روز به تن کنید. هر چیزی که نشانی از تغییر، ظرافت و یک سبک خاص داشته باشد می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

  6. همیشه تمام تلاش خود را بکنید.

    در بازار رقابتی امروز، همه می‌توانند قیمت‌ها را پایین بیاورند و یا قول ارائه خدمات و پشتیانی عالی بدهند. اما یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توان پیشنهاد کرد این است که در سطحی کار کنید که بالاتر از انتظارات خریداران است. به دنبال راه‌کارهایی باشید که به طور مداوم تجربه خریداران و مشتریان در کار کردن با شما را بهتر کنید و همیشه آماده باشید تا در حرفه‌ای‌ترین سطح ممکن با دیگران تعامل داشته باشید.

  7. مفید باشید.

    زیگ زیگلار (Zig Ziglar) در جایی گفته است “راه به دست آوردن چیزی که می‌خواهید این است که به دیگران کمک کنید چیزی که می‌خواهند را به دست آورند.” مانند یک مربی باشید و به دیگران آموزش داده و کمک کنید کارهای خود را انجام دهند. بدون اینکه از شما درخواست کمک کنند خودتان به کمک آنها بروید و برای موفقیت آنها تلاش کنید. مردم لطف شما را فراموش نخواهند کرد و برای سالها قدردان شما خواهند بود.

    اگر می‌خواهید دیگران به شما کمک کنند، به آنها کمک کنید. از هر دست بدهید از همان دست پس خواهید گرفت.

نتیجه

این کارها و رفتار‌های کوچک است که شما را از دیگران متمایز می‌کند و کنار زدن شما توسط رقیبان واقعا غیر ممکن می‌شود.

منبع



https://www.entrepreneur.com/article/277978

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *