عادت ها و رفتارها

۵ بعد شخصیت انسان.

0

شخصیت

شخصیت شما در همه چیز تاثیر گذار است، از دوستانی که انتخاب می‌کنید تا کاندیدایی که در انتخابات به او رای می‌دهید. با این همه اهمیت باز هم بسیاری از مردم برای فکر کردن در مورد ویژگی‌های شخصیتی خود زمان نمی‌گذارند.

درک شخصیت خود می‌تواند شما را در شناخت نقاط ضعف و قدرت یاری دهد. همچنین می‌توانید بفهمید دیگران شما را چگونه می‌بینند.

بیشتر روانشناسان امروزی قبول دارند که به طور کلی شخصیت انسان ۵ بعد دارد که به آن “مدل پنج عاملی” نیز می‌گویند و هر شخصی مقداری از هر کدام را در خود دارد.

  1. وظیفه شناسی و وجدان

    افراد وظیفه شناس کارآمد، با برنامه، قابل اعتماد و خود کفا هستند. آنها دوست دارند کارها را از قبل برنامه‌ریزی کنند و به دنبال دستیابی به اهداف بزرگ می‌روند. کسانی که این بعد از شخصیت‌شان ضعیف است آنهایی را که در این بعد قوی هستند را کله شق و وسواسی می‌دانند.

    نکته جالب: تحقیقات نشان می‌دهد ازدواج با افراد وظیفه شناس و با وجدان احتمال موفقیت شما در محل کار را افزایش می‌دهد. یک همسر وظیفه شناس می‌تواند کارآیی شما را بالا برده و به شما کمک کند بیشترین موفقیت را داشته باشید. به گفته علم ازدواج با فرد مناسب باعث موفقیت بیشتر شما می‌شود.

  2. برونگرایی

    کسانی که از بعد برونگرایی قوی هستند از فعالیت‌های اجتماعی انرژی می‌گیرند. آنها پرحرف و اجتماعی هستند و در جمع احساس راحتی می‌کنند. دیگران ممکن است این گونه افراد را سلطه‌گر و جلب توجه کننده، بدانند.

    نکته جالب: منتظر دست دادن قوی و محکم باشید. مطالعات نشان می‌دهد مرد‌های برونگرا محکم دست می‌دهند و به احتمال خیلی کم عصبی نیز هستند. این قضیه در مورد زنها صدق نمی‌کند.

  3. قدرت توافق

    کسانی که قدرت توافق بالایی دارند آدمهای قابل اعتماد، مهربان و خون‌گرم هستند. به اجتماعی بودن معروف هستند و اغلب در کارهای داوطلبانه و فعالیت‌های بشر دوستانه شرکت می‌کنند. دیگران ممکن است آنها را ساده و منفعل خطاب کنند.

    نکته جالب: به دنبال سرمایه گذاری باشید که قدرت توافق بالایی داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که سرمایه‌گذارانی که در این بعد قوی هستند احتمال اینکه در معاملات با ریسک بالا پول خود را از دست بدهند پایین است. از سرمایه‌گذارانی که با آغوش باز به سراغ تجربه‌های جدید می‌روند دوری کنید. این نوع شخصیت اعتماد به نفس بیش از حد دارد و احتمال پذیرفتن ریسک‌های بالا در آنها زیاد است.

  4. گشاده بودن و استقبال از تجربه‌های جدید

    این گونه افراد به داشتن تعداد زیادی از علاقه‌مندی ها و تخیلات واضح معروف هستند. آنها کنجکاو و خلاق هستند و تنوع طلبی را به انجام روال‌های طولانی و سخت ترجیح می‌دهند. آنها به دنبال شکوفا کردن خود می‌روند و برای رسیدن به آن دست به کارهای سرخوشانه و گاهی سخت می‌زنند. کارهایی مانند گوشه گیری و یا زندگی خارج از کشور. از نظر بقیه این افراد غیر قابل پیش بینی و بدون تمرکز هستند.

    نکته جالب: گشاده بودن تنهای ویژگی شخصیتی است که همواره جهت گیری سیاسی را پیش بینی می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد احتمال اینکه این افراد لیبرالیسم باشند زیاد است و تمایل دارند اعتقادات سیاسی خود را برای دیگران تشریح کنند.

  5. اختلال عصبی

    این افراد ثبات عاطفی بسیار پایینی دارند. آنها سریع واکنش نشان داده و تحریک می‌شوند و احساسات ناخوشایند و اضطراب نیز در آنها زیاد است. از دید دیگران این افراد بی ثبات و متزلزل هستند.

    نکته جالب: افرادی که اختلال عصبی دارند به دنبال پذیرفته شدن از طرف دیگران هستند و عکس‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد احتمال اینکه آنها نظر و یا مطلبی جنجالی منتشر کنند بسیار پایین است و بیشتر دوست دارند عکس منتشر کنند.

درک اصول و مبانی شخصیت

شخصیت انسان‌ها در طول زمان نسبتا ثابت می‌ماند. ویژگی‌های شخصیتی که شما در سن ۷ سالگی نشان می‌دهید به احتمال زیاد در سن بلوغ نیز آنها را خواهید داشت.

البته می‌توانید بعضی از ویژگی‌های شخصیتی خود را تغییر دهید. تغییرات بزرگ نیازمند کار و تلاش زیاد است. اما دانشمندان قبول دارند که تغییر امکان پذیر است.

منبع



https://www.psychologytoday.com/blog/what-mentally-strong-people-dont-do/201605/the-5-dimensions-make-your-personality

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *