ارتباط با دیگران

بالابردن اثرگذاری اولین دیدار.

0

بالابردین اثرگذاری اولین دیدار

امی کادی (Amy Cuddy)، روانشناس دانشکده تجارت هاروارد، بیشتر از یک دهه روی تاثیر اولین دیدار مطالعه کرده است. او و همکارانش پی برده‌اند که ما با توجه به پاسخی که به دو سوال مهم می‌دهیم، در مورد دیگران قضاوت میکنیم:

  • آیا می‌توانم به این شخص اعتماد کنم؟

  • آیا می‌توانم به این شخص اعتماد کنم؟

بنا بر گزارش کادی، ۸۰ تا ۹۰ درصد تاثیری که در اولین ملاقات گذاشته می‌شود به این دو صفت بستگی دارد. شما و آدمهایی که همدیگر را ملاقات می‌کنید به طور ناخودآگاه این سوال را از خود می‌پرسید، “آیا من می‌توانم به نیت‌های این شخص نسبت به خودم اعتماد کنم ؟” و “آیا این فرد صلاحیت دارد؟”

ما اغلب فرض می‌کنیم شایستگی داشتن مهمترین عامل است و مردم بیشتر روی این فاکتور حساس هستند؛ با این حال تحقیقات کادی نشان می‌دهد که مورد اعتماد بودن عامل مهمتری است. برای اینکه شایستگی و لیاقت شما به چشم بیاید، مردم باید قبل از هر چیز به شما اعتماد کنند. اگر اعتمادی وجود نداشته باشد، برداشت مثبتی از شایستگی‌های شما نمی‌شود. همانطور که کادی می‌گوید “یک آدم صمیمی و قابل اعتماد که تحسین دیگران را برمی‌انگیزد، فقط در صورتی که اعتماد طرف مقابل را جلب کند می‌تواند از قدرت خود به عنوان یک موهبت استفاده کند.”

چگونه تاثیر گذاری اولین دیدار را افزایش دهیم؟

با اینکه فقط چند ثانیه زمان می‌برد تا شخصی تصمیم بگیرد شما قابل اعتماد و باصلاحیت هستید، و تحقیقات نیز نشان می‌دهد که تغییر تاثیرات اولین ملاقات بسیار سخت است، فشار روانی که در ملاقات افراد جدید وجود دارد بسیار زیاد است.

اگر قبل از اینکه طرف مقابل به شما اعتماد کند، سعی کنید از خودتان اعتماد به نفس نشان دهید، تلاش شما نتیجه معکوس خواهد داشت. هیچ کس دوست ندارد دیگران به او احترام بگذارند اما او را دوست نداشته باشند. کادی می‌گوید “اگر کسی که شما تلاش می‌کنید تحت تاثیر قرار دهید به شما اعتماد نکند، به جایی نخواهید رسید و حتی ممکن است رفتار شما ساختگی به نظر برسد و مورد سوء ضن قرار بگیرید.”

زمانی که متوجه برتری قابل اعتماد بودن نسبت به شایستگی داشتن شدید، می‌توانید کنترل تاثیری که در اولین دیدار می‌گذارید را در دست بگیرید. در اینجا به چند نکته برای بالا بردن این تاثیر اشاره می‌کنیم.

  1. اجازه دهید ابتدا طرف مقابل صحبت کند.

    اجازه دهید آنها مکالمه را شروع کنند و شما با پرسیدن سوال‌های مناسب به ادامه پیدا کردن آن کمک کنید. اینکه بلافاصله کنترل مکالمه را دست بگیرید شما را سلطه جو نشان خواهد داد و به قابل اعتماد بودن شما ضربه خواهد زد. اعتماد کردن و صمیمیت زمانی ایجاد می‌شود که مردم احساس کنند شما آنها را درک می‌کنید و برای بوجود آمدن این احساس باید چیز‌های زیادی را با شما در میان بگذارند.

  2. زبان بدنتان مثبت باشد.

    اگر نسبت به ژست خود، اصلاحانی که به کار می‌برید و لحن صدای خود آگاهی داشته باشید و از مثبت بودن آنها مطمئن شوید، مردم را مانند مورچه‌هایی که به سمت غذا یورش می‌برند، به سمت خود جذب خواهید کرد. داشتن لحن مشتاق، باز کردن دستها، تماس چشمی داشتن و متمایل شدن به سمت کسی که در حال صحبت کردن است از نمونه‌های مثبت زبان بدن است که می‌تواند تفاوت‌های بسیاری ایجاد کنند.

  3. گوشی تلفن خود را کنار بگذارید.

    غیر ممکن است بتوانید هم گوشی خود را چک کنید و هم اعتماد ایجاد کنید. هیچ چیز مانند پیام دادن در حین مکالمه و یا حتی نگاه کردن به تلفن همراه نمی‌تواند دیگران را سرد و بی‌انگیزه کند. زمانی که یک مکالمه را شروع می‌کنید، تمام انرژی خود را روی آن متمرکز کنید. وقتی در مکالمه غرق ‌شوید، متوجه خواهید شد که مکالمه لذت بخش و تاثیر گذار خواهد بود.

  4. صحبت‌های کوتاه داشته باشید.

    هر چند ممکن است بیهوده به نظر برسد، اما تحقیقات نشان می‌دهد وقتی در اولین ملاقات یک مکالمه کوتاه پنج دقیقه‌ای داشته باشید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. بسیاری از چیز‌هایی که باعث ایجاد اعتماد می‌شود، ممکن است برای کسانی که درک درستی از آنها ندارند، هدر دادن وقت به نظر برسد.

  5. برای شنونده خوب بودن تمرین کنید.

    در زمان مکالمه سعی کنید به جای فکر کردن به اینکه در مقابل حرفهای طرف مقابل چه چیزی باید بگویید، روی صحبت‌های او تمرکز کنید. پرسیدن سوالات مناسب راه خوبی است برای اینکه نشان دهید به حرفهای او گوش می‌کنید. فقط زمانی صحبت کنید که بخواهید منظور او را بهتر متوجه شوید و یا یک سوال روشنگرانه داشته باشید. اگر به این فکر کنید که شما در ادامه باید چه چیزی بگویید حواس شما پرت می‌شود، و اگر بین صحبت او وارد شوید نشان دهنده این خواهد بود که چیز مهمتری برای گفتن دارید. این بدین معنی است که نباید برای ارائه راه حلی برای مشکلات صحبت کننده حرف او را قطع کنید. انسان به طور ذاتی دوست دارد به دیگران کمک کند، اما چیزی که بیشتر ما متوجه نمی‌شویم این است که زمانی که ما برای نصیحت کردن و یا ارائه راه حل صحبت او را قطع می‌کنیم، در عمل او را ساکت کرده و اعتماد او را نابود می‌کنیم. اینکار در اصل یک روش محترمانه به جای جمله “فهمیدم. دیگه میتونی خفه شی” است. واقعا همان تاثیر را دارد.

  6. تکالیف خود را انجام دهید.

    مردم عاشق این هستن که شما از آنها اطلاعات داشته باشید و مجبور نباشند خودشان آنها را برای شما بگویند. البته نه چیز‌های بیهوده، بلکه حقایق ساده‌ای که از سایت لینکداین یا سایت شرکت آنها به دست آورده‌اید. با اینکه این راه‌کار در ملاقات‌های غیر مترقبه کاربرد ندارد، اما در ملاقات‌های از پیش برنامه ریزی شده مانند مصاحبه کاری یا جلسه مشاوره با یک مشتری بسیار تاثرگذار خواهد بود. تا جایی که می‌توانید در مورد کسانی که می‌خواهید ملاقات کنید، شرکت آنها و چالش‌های اصلی شرکت آنها اطلاعات جمع کنید. اینکار با نشان دادن پیشقدم بودن و مسئولیت‌پذیری، شما را قابل اعتماد و با صلاحیت جلوه خواهد داد.

نتیجه

این چیزهای کوچک است که تاثیر خوبی در اولین ملاقات خواهند گذاشت و اهمیت ایجاد اعتماد نباید نادیده گرفته شود. قابل توجه سیاستمداران.

منبع



https://www.entrepreneur.com/article/273749

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *