خودسازی

۷ چیز شگفت انگیزی که در زمان تنهایی رخ می‌دهد.

0

7 چیز شگفت انگیزی که در زمان تنهایی رخ می‌دهد.

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که آدم‌ها به طور مداوم با هم در تماس هستند و اهمیت تنها بودن نادیده گرفته می‌شود. در دفاتر کار اتاق‌ها خصوصی برداشتع شده و جای خود را به میزهای کاری بزرگ و مشترک می‌دهند. در مدارس نیز دانش آموزان به جای اینکه میز مخصوص خود را داشته باشند، به طور گروهی روی یک میز می‌نشینند. به نظر می‌رسد که یک صدای تمام نشدنی آلارم به صدای پس زمینه و همیشه در صحنه فرهنگ ما تبدیل شده است. صدایی که با آمدن هر پیام، توییت و اعلانی شنیده می‌شود. حتی چیزی مثل پختن شام هم ارزش به اشتراک گذاری پیدا کرده است.

یکی از نتایج این ارتباط‌های اجتماعی این است که ما به ندرت فرصتی برای تنها بودن پیدا می‌کنیم. در حالی که به ما گفته می‌شود داشتن ارتباط چیز خوبی است و برای رضایت داشتن از زندگی باید در اجتماع بود، اما امروزه این چیز خوب آنقدر زیاد شده است که گاهی اوقات مضر است.

“تمام بدبختی انسان از تنفر او از تنها بودن سر چشمه می‌گیرد.” جین دلا برویر (Jean de la Bruyere)

مطالعه‌ای که روی ۶۰۰ برنامه نویس کامپیوتری در ۹۲ شرکت انجام گرفت نشان داد، با اینکه میزان بهره‌وری کارکنان هر شرکت تقریبا ثابت بود، اما از یک شرکت به شرکت دیگر بسیار تفاوت داشت. شرکت‌هایی که بیشترین بازدهی را داشتند در یک چیز مشترک بودند: آنها فضای بسیار باز را کنار گذاشته بودند و محیط های کار اختصاصی ایجاد کرده بودند که بروز وقفه در کار را کاهش می‌داد. از بین شرکت‌هایی که بازدهی بالایی داشتند، ۶۲ درصد اذعان داشتند در محل کار حریم خصوص کافی در اختیار دارند و تنها ۱۹ درصد از شرکتهایی که بدترین نتایج را داشتند از این ایده تبعیت می‌کردند. و ۷۶ درصد از آنهایی که بازدهی پایینی داشتند گفتند که اغلب مواقع وقفه‌های غیر ضروری در کارشان به وجود می‌آید.

تنهایی فقط یک مزیت برای محیط کار نیست، برای سلامت روانی و احساسی نیز خوب است. برای اینکه بیشترین بهره را از زندگی ببرید، باید یاد بگیرید از تنها بودن لذت ببرید. مزایای تنها بودن بسیار بیشتر از آن است که بتوان همه آنها را در این مقاله عنوان کرد، اما به بهترین آنها اشاره می‌کنیم.

  1. شارژ شدن و نیروی تازه گرفتن.

    همه ما – حتی برونگراترین آدم های میان ما – به شارژ مجدد و به دست آوردن نیرو‌ی تازه نیاز داریم. هیچ چیز مانند تنهایی نمی‌تواند به آدم انرژی تازه بدهد. آرامش، سکوت و تنهایی ذهنی که در خلوت خود تجربه می‌کنید برای بازایابی انرژی تحلیل رفته در طول روز، ضروری است.

  2. هر کاری که بخواهید می‌توانید انجام دهید.

    همانقدر که وقت گذراندن با دیگران سرگرم کننده است، به همان نسبت باعث سازگاری شما با آنها می‌شود. شما به طور مداوم ایده‌ها و خواسته‌های خود را تغییر می‌دهید تا آنها را با خواسته‌ها و نظرات دیگران وفق دهید. در حالی که تنها بودن به شما آزادی می‌دهد تا هر وقت خواستید و هر کاری که دوست داشتید انجام دهید. می‌توانید هر لباسی که دوست داشتید بپوشید، هر چیز که هوس کردید بخورید و روی پروژه‌هایی کار کنید که برایتان مهم هستند.

  3. یاد میگیرید به خودتان اعتماد کنید.

    آزادی فراتر از انجام چیزهای مورد علاقه است، آزادی یعنی توانایی اعتماد به غریزه عاطفی و شفاف و بدون فشار یا تاثیر بیرونی فکر کردن. تنها بودن به شما کمک می‌کند درک واضحی از چیزی که هستید، چیزی که می‌خواهید و چیزی که برای شما مناسب است، به دست آورید. به شما یاد می‌دهد به خودتان اعتماد داشته باشید. زمانی که پیش دیگران هستید، بدون اینکه خودتان متوجه باشید، عکس‌العمل مردم را بررسی می‌کنید تا درست و غلط بودن احساسات و اعمال خود را بسنجید. وقتی تنها هستید، همه چیز حول محور خودتان می‌چرخد. ایده‌ها و نظرات خودتان را دنبال می‌کنید و کسی نیست که آنها را نابود کند. زمانی که یاد بگیرید از تنها بودن لذت ببرید، آنگاه فارغ از محدودیت‌هایی که افکار دیگران به وجود می‌آورند، به توانایی‌های واقعی خود پی خواهید برد.

  4. هوش احساسی شما را افزایش می‌دهد.

    هوش احساسی (EQ) توانایی تشخیص و درک احساسات خود و دیگران و استفاده از این آگاهی در مدیریت رفتارها و روابط است. تلنت اسمارت (TalentSmart) بیشتر از یک میلیون نفر را آزمایش کرده و کشف کرده است که ۹۰ درصد کسانی که عملکرد بالایی دارند از EQ بالایی برخوردارند. خودآگاهی پایه و اساس هوش احساسی است و بدون آن نمی‌توانید EQ خود را افزایش دهید. خودآگاهی نیارمند درک احساسات خود و چگونگی واکنش نشان دادن به آدمها و شرایط مختلف است، و برای رسیدن به آن باید خود اندیشی دقیقی داشته باشد. و خود اندیشی بیشتر در زمان تنهایی رخ می‌دهد.

  5. عزت نفس شما را بالا می‌برد.

    لذت بردن از تنهایی به شدت اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد. اگر در زمان تنهایی بی‌حوصله و بی‌قرار هستید، بسیار محتمل است با خود فکر کنید که شما خسته کننده و ملال آور هستید و برای لذت بردن از خودتان باید در کنار دیگران باشید. وقتی یاد بگیرید از تنها بودن لذت ببرید، تایید خواهید کرد که به اندازه کافی خوب هستید. در نتیجه عزت نفس شما بالا می‌رود.

  6. قدر دیگران را خواهید دانست.

    فقدان هر چیزی عشق و علاقه به آن را واقعا بیشتر می‌کند. تنهایی به شما امکان می‌دهد تا به مردم از دید کاملا متفاوتی نگاه کنید و به شما کمک می‌کند نسبت به چیزی که هستند و کاری که می‌کنند حس حق شناسی تازه‌ای داشته باشید.

  7. کارهای بیشتری انجام می‌دهید.

    هر چند که گفته می‌شود با مشارکت کارها سریعتر انجام می‌شود، اما این روش برای جمع کردن برگ های خشک حیاط جواب می‌دهد و در مورد کارهایی که به تمرکز و شناخت نیاز دارد، داستان چیز دیگری است. حتی اثر بخش بودن طوفان فکری (Brainstorming) هم بیشتر افسانه است تا واقعیت. محققان دانشگاه تگزاس ای اند ام (Texas A&M) کشف کردند که طوفان‌های فکری گروهی به دلیل “تثبیت شناختی” مانع از بهره‌وری می‌شود. افرادی که به صورت گروهی کار می‌کنند، به ایده های دیگر افراد وابسته می‌شوند. به این حالت تثبیت شناختی گفته می‌شود. و باعث می‌شود افراد ایده‌های جدید از خودشان نداشته باشند و هر چه گروه بزرگتر باشد تثبیت بیشتری رخ می‌دهد. تنها بودن نه تنها چیزهای حواس پرت کن را کم می‌کند بلکه تضمین می‌کند چندین آشپز سر غذا نیستند تا غذا شور و یا بی نمک شود.

نتیجه

تنهایی برای همه مفید است. این هفته زمان بیشتری برای تنها بودن بگذارید.

منبع



http://www.entrepreneur.com/article/271464

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *