عادت ها و رفتارها

درسهایی از سان تیزو (Sun Tzu): استفاده از استراتژی‌های نظامی برای داشتن عادتها و رفتارهای بهتر.

0

درسهایی از سان تیزو (Sun Tzu): استفاده از استراتژی‌های نظامی برای داشتن عادتها و رفتارهای بهتر.

سان تیزو یک استراتژیست افسانه‌ای در چین باستان بود. او نویسنده کتاب معروف “هنر جنگ” است. تیزو استاد “قدرت نرم” و پدر “جنگ سریع” بود. در صورت امکان ترجیح می‌داد بدون جنگیدن پیروز شود و یا حداقل ابتدا در جنگ های راحت تر پیروز شود.

او می‌نویسد “در جنگ، استراتژیست های پیروز، فقط بعد از پیروز شدن به دنبال نبرد هستند.” او به سربازان خود توصیه می‌کرد: “از مسیرهای غیر منتظره حرکت کنید و به نقاطی حمله کنید که محافظت نشده‌اند.” او در ادامه می‌گوید: “تاکتیک‌های نظامی مانند آب هستند. آب در حرکت طبیعی خود، از جاهای بلند دوری کرده و در سرازیری‌ها سرعت می‌گیرد. بنابراین، در جنگ راهکار درست این است که از چیزی که قوی و نیرومند است پرهیز کرده و به چیزی که ضعیف است حمله کرد.”

گستره آموزه‌های تیزو بسیار فراتر از میدان‌های نبرد است. به این دلیل که این آموزه‌ها بر روی یافتن آسان‌ترین مسیر رسیدن به یک هدف خاص تمرکز می‌کنند. از روش‌های او می‌توان در هر چیزی استفاده کرد، از گسترش و رشد تجارت و هدفگذاری گرفته تا کاهش وزن و ایجاد یک عادت.

حال ببینیم چگونه استرتژی‌های نظامی را زندگی روزانه به کار ببریم.

نبرد برای عادت‌های بهتر

اغلب مواقع ما تلاش می‌کنیم عادت‌های جدید ایجاد کنیم، به اهداف بزرگ دست پیدا کنیم، و یا می‌خواهیم با وارد کردن یک نیروی مستقیم “در زندگی پیروز شویم.” ما بلافاصله وارد نبرد شده و به دشمن – که در اینجا همان عادت های بد ما هستند – حمله می‌کنیم. و معمولا به جایی حمله می‌کنیم که دشمن در آن نقطه قوی و نیرومند است.

برای مثال:

  • تلاش می‌کنیم یک رژیم غذایی سخت گیرانه را دنبال کنیم، در حالی که هر شب با دوستان خود برای شام بیرون می‌رویم.

  • تلاش می‌کنیم در یک محیط شلوغ و پر سر و صدا کتاب بنویسیم.

  • تلاش می‌کنیم غذای سالم بخوریم در حالی که خانه خود را از شیرینی و شکلات پر کرده‌ایم.

  • تلاش می‌کنیم تکالیف خود را انجام دهیم، در حالی که تلویزیون روشن است.

  • تلاش می‌کنیم تمرکز داشته باشیم در حالی که تلفن همراه ما پر است از اپلیکشن های شبکه های اجتماعی، بازی و دیگر چیزهای حواس پرت کن.

و زمانی که شکست می‌خوریم و نمی‌توانیم به اهداف خود برسیم، خودمان را سرزنش می‌کنیم که “به اندازه کافی انگیزه نداشتیم” و نیروی اراده مان ضعیف بوده است. در بسیاری از مواقع به دلیل ضعف اراده شکست نمی‌خوریم، بلکه نداشتن یک استراتژی خوب است که باعث شکست ما می‌شود.

رهبران نظامی خوب با پیروز شدن در نبردهای آسان شروع می‌کنند تا جایگاه خود را ارتقا دهند. آنها تا زمانی که مقاومت دشمن کم شده و روحیه او پایین بیاید صبر می‌کنند و بعد از آن حمله مستقیم را شروع می‌کنند. چرا باید در نقاطی جنگید که به خوبی از آنها محافظت می‌شود؟ چرا باید در محیطی اقدام به ایجاد یک عادت جدید کرد که پیشرفت در آن محیط سخت است؟

سان تیزو هرگز در زمینی که به نفع او نبود با دشمن وارد نبرد نمی‌شد. او به نقاط قوت دشمن حمله نمی‌کرد. به طور مشابه، ما باید با پیشرفت های آسان شروع کنیم، نیرومند شویم و موقعیت بهتری پیدا کرده و از آن آنجا به سخت ترین تغییرات حمله کنیم.

سان تیزو، استاد عادت‌ها

حال بیایید آموزه‌های سان تیزو را مطابقت داده و از آنها برای ساختن عادت‌های بهتر استفاده کنیم.

نمونه اول:

  • سان تیزو: “شما فقط زمانی می‌توانید از موفقیت در نبرد مطمئن شوید که به نقاط محافظت نشده دشمن حمله کنید.”

  • معادل: “شما زمانی می‌توانید از موفقیت خود در ساختن عادت‌های جدید مطمئن شوید که عادت‌هایی بسازید که حفظ و ادامه دادن آنها آسان باشد.”

نمونه دوم:

  • سان تیزو: “کسی پیروز خواهد شد که بداند چه موقع بجنگد و چه موقع نجنگد.”

  • معادل: “کسی می‌تواند رفتار خود را بهبود بخشد که بداند با چه عادت‌هایی شروع کند و با چه عادت‌هایی شروع نکند.”

نمونه سوم:

  • سان تیزو: “یک ژنرال باهوش از روبرو شدن با ارتشی که روحیه بالایی دارد پرهیز می‌کند، اما زمانی به آن حمله می‌کند که تنبل شده است و تمایل دارد که برگردد.”

  • معادل: “یک شخص باهوش، از حوزه‌هایی که عادت‌ها قوی هستند پرهیز می‌کند، اما زمانی به آنها حمله می‌کند که ضعیف شده باشند و تغییر آنها آسان باشد.”

در جنگ‌هایی مبارزه کنید که در آنها محکوم به پیروزی هستید.

بهتر شدن فقط با داشتن نیروی اراده و اخلاق کاری میسر نمی‌شود. بلکه استراتژی هم مهم است. درحقیقت، نداشتن اراده یا عدم تمایل برای تغییر، نتیجه تلاش برای ایجاد عادت‌های خوب در محیط‌های نامناسب است.

  • اگر می‌خواهید بیشتر کتاب بخوانیددر اتاقی که بازی‌های ویدویی و تلویزیون وجود دارند این کار را انجام ندهید. به محیطی بروید که حواستان کمتر پرت شود.

  • اگر اضافه وزن دارید، از برنامه تمرینی قهرمانان ورزشی پیروی نکنید. در نهایت به آنجا هم خواهید رسید، اما در حال حاضر برای شما مناسب نیست. با تغییراتی شروع کنید که بتوانید آنها را مدیریت کنید.

  • اگر در اطراف شما آدم‌هایی وجود دارند که شما را از اهداف‌تان دور می‌کنند، بنابراین در جای دیگری روی پروژه‌های خود کار کنید و یا با افرادی که تفکرات مشابه شما دارند ارتباط داشته باشید.

  • اگر تلاش می‌کنید که تا به نوشتن عادت کنید، زمانی که بچه ها از مدرسه برمی‌گردند و خانه شلوغ است این کار را نکنید. در زمان دیگری که مزاحمت ها کمتر است به نوشتن بپردازید.

جایی به ایجاد عادت های خود اقدام کنید که انجام آن آسان باشد. راه حل را از نو تعریف کنید. به قول معروف در جایی بازی کنید که شانس برنده شدن دارید.

ظاهرا ساده به نظر می‌رسد، اما تا کنون چند بار اتفاق افتاده است که نبرد‌های ساده را نادیده گرفته و به نبردهای سخت مشغول شده‌اید؟ در بسیاری از مواقع به نبردهای سخت پرداخته‌اید. اول در نبردهای آسان پیروز شوید.

منبع



http://www.entrepreneur.com/article/271018

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *