کارآفرینی

کارآفرینی سفری است که ۷ مرحله دارد. از مسیر لذت ببرید.

0

کارآفرینی سفری است که 7 مرحله دارد. از مسیر لذت ببرید.

کارآفرینی یک سفر است و هر کس آن را با اندکی تفاوت نسبت به بقیه تجربه می‌کند. بعضی از افراد آن را سریع طی می‌کنند، در عرض چند هفته ایده‌ خارق‌العاده خود را اجرا کرده و موفق می‌شوند. بقیه آهسته حرکت می‌کنند. چند دهه از زندگی خود را صرف تکمیل شاهکار هنری خود می‌کنند. بعضی به دانشگاه می‌روند و تا سطح کارشناسی ارشد پیش ‌می‌روند و بعضی نیز قبل از اتمام دبیرستان این سفر را شروع می‌کنند.

کارآفرینی دنیایی متنوع است که در آن پاداش خوبی داده می‌شود، اما با این وجود مراحل مشخصی از تجربه کارآفرینی وجود دارد که تقریبا همه کارآفرینان در بخشی از این فرایند آنها را تجربه می‌کنند.

  1. ترس و رعب

    وقتی برای اولین بار شروع به رویا پردازی در مورد کارآفرین شدن و بیرون آمدن از کارتان می‌کنید، با خود می‌گویید، “نمی‌توانم انجام دهم” یا “هنوز برای انجام آن آماده نیستم.” این موضوع متداول است و در مورد همه، حتی کسانی که در ضمیر ناخودآگاهشان کمترین تردید وجود دارد، صدق می‌کند. غلبه کردن بر این ترس حتی برای کسانی که اراده‌ قوی دارند نیز سخت است، و در بعضی از اشخاص این ترس تا آخرین لحظه ساختن کسب و کار در وجودشان باقی می‌ماند. به مرور زمان که تجربه بیشتری به عنوان کارآفرین به دست می‌آورید، این ترس شروع به ناپدید شدن می‌کند و لحظه به لحظه تاثیر کمتری در تصمیم گیر‌های و جهت‌دهی شما دارد.

  2. تازگی داشتن

    برای بعضی از کارآفرینان فاز برنامه‌ریزی تازگی دارد و برای بعضی دیگر تا وقتی با ضرر و زیان واقعی روبرو نشده‌اند این تازگی وجود دارد. هنگامیکه زمان کافی برای ارزیابی احتمال موفقیت کسب و کار نگذاشته باشید و با مشکلات و سختی های بزرگ مواجه نشده باشید، می‌توانید از این واقعیت که صاحب کسب و کار شده‌اید لذت ببرید. کارآفرین شدن یک عنوان و لقب است و هر ورز به خاطر هیجانی که دارد، سر کار حاضر می‌شوید. برای بعضی از کارآفرینان تازگی داشتن در تمام طول فرایند باقی می‌ماند اما برای اغلب ما بعد از شروع مشکلات از بین می‌رود.

  3. آشفتگی

    با اینکه بعضی به خوبی می‌دانند وارد شدن به دنیای کسب و کار فقط نشستن و شمردن پول نیست، اغلب ما چیزی که برای کارآفرین شدن نیاز است را دست کم می‌گیریم. وقتی با مشکل مالی مواجه می‌شوید، ضرب الاجل‌ها به پایان می‌رسند، کارمندان خود را از دست می‌دهید، فروش شما آنطور که برنامه‌ریزی کرده بودید پیش نمی‌رود و رقیبان از شما پیشی می‌گیرند، طبیعی است که آشفته شوید. همه ما در فرایند کارآفرینی دچار آشفتگی شده‌ایم – بخشی از آن است – اما به محض اینکه شروع به غلبه کردن به این موانع و آشفتگی‌ها می‌کنید، قدرت شما بیشتر می‌شود.

  4. ریتم

    اینکه بعد از چند ماه اولین استارت‌آپ شما شروع به کار می‌کند یا بعد از سه یا چهار تجربه ناموفق بالاخره موفق به کارآفرینی شده‌اید، تا زمانیکه به آن بچسبید و پشتکار داشته باشید، در نهایت در یک مسیر خوب قرار خواهید گرفت. در مواجه با موانع و غافلگیری‌ها از مسیر خارج نخواهید شد. در عوض با اعتماد به نفس و غرور مسئولیت‌های خود را انجام خواهید داد. هر چند هنوز هم بعضی از بحران‌ها شما را به لرزه خواهد انداخت.

  5. شکست

    بله. هر کارآفرینی شکست می‌خورد. بعضی از بزرگترین کارآفرینان دنیا بعد از پشت سر گذاشتن چندین شکست به جایگاه فعلی رسیده‌اند. حتی کارآفرینانی که خوش شانس بوده‌اند و در اولین تلاش خود موفق شده‌اند در بعضی از مراحل کار خود شکست خورده‌اند. مهم نیست شما چه کسی هستید، شکست شما را ناراحت خواهد کرد. اما مرحله‌ای است که هر کسی می‌تواند با نگرش درست و تعهد کافی آنرا پشت سر بگذارد.

  6. شروع دوباره

    شروع دوباره بعد از شکست یا سرخوردگی اتفاق می‌افتد. ممکن است کل کسب و کار شما از دست رفته باشد، یا فقط یک مشتری بزرگ را از دست داده باشید، اما بعد از چند هفته و یا چند ماه متوجه خواهید شد که هیچ دلیلی ندارد فقط با یک شکست به انتهای خط رسیده باشید. به یاد خواهید آورد که چرا وارد کارآفرینی شده‌اید و عشق شما به داشتن کسب و کار خودتان، دوباره جوانه خواهد شد.

  7. تعادل

    در نهایت بعد از سال‌ها تجربه و پشت سر گذاشتن چندین شکست و شروع دوباره، به مرحله نهایی خواهید رسید. جایی که همه چیز‌های کوچکی که مختص کارآفرینی هستند اهمیت کمتری پیدا می‌کنند. به اندازه سابق هیجان زده نیستید، اما ترس و وحشت نیز ندارید. ریسک‌های حساب شده می‌کنید، مشکلات را همانگونه که هستند می‌بینید و مسیرهای جدید را بدون شک و تردید تجربه می‌کنید. شما به تعادل رسیده‌اید و به رهبر واقعی تبدیل شده‌اید. دقیقا همان چیزی که هر کسب و کاری به آن نیاز دارد.

شما ممکن است این مراحل را سریع، آهسته و یا با سرعت متعادل طی کنید و حتی ممکن است با ترتیب متفاوتی تجربه کنید. با این حال مطمئن باشید که در طول ساختن کسب و کارتان به نحوی آنها را تجربه خواهید کرد. سعی کنید در مورد پایان سفر نگران نباشید و در عوض از زمان استفاده کرده و در مسیر توقف کنید و از بوی گل‌های رز که در مسیر وجود دارند لذت ببرید. حتی در سخت‌ترین مراحل نیز از کارآفرین شدن لذت ببرید.

منبع



http://www.entrepreneur.com/article/253768

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *