کارآفرینی

۵ درسی که کارآفرینان می‌توانند از مربیان فوتبال یاد بگیرند.

0

الکس فرگوسن

یکی از مهمترین وظایف یک کارآفرین که معمولا در میان دیگر وظایف او گم می‌شود وظیفه مربیگری است. بله، کارآفرینان رهبر، تصمیم گیرنده و ایده پرداز هستند. تمام این وظایف مهم هستند، اما بدون داشتن یک تیم با انگیزه و یکدست که بتواند دستورات شما را انجام دهد هیچکدام از ایده‌های خوبی که در ذهن دارید به ثمر نخواهد نشست.

درست مانند یک مربی فوتبال که هدف و انگیزه خودش می‌تواند منجر به برنده شدن یا شکست خورن در یک بازی شود، یک کارآفرین نیز می‌تواند باعث شکست یا موفقیت یک استارت‌آپ شود. اگر می‌خواهید کارآفرین بهتری شوید، ببینید که چگونه یعضی از بزرگترین مربیان فوتبال تیم خود را به پیروزی رساندن، و شما نیز از آن ایده ها در کار خود استفاده کنید:

  1. شما باید درک درستی از رقابت داشته باشید.

    هم فوتبال و هم کارآفرینی کارهای رقابتی هستند. مربیان موفق می‌دانند که برای موفقیت در رقابت فقط خوب بودن کافی نیست. شما باید روانشناسی و ساختار رقابت را درک کنید. اگر حریف شما در دفاع ضعیف باشد، شما باید از این نقطه ضعف بهره ببرید. اگر حریف شما به یک بازیکن وابسته است، شما باید آن بازیکن را متوقف کنید.

    فرصتهای مهمی مثل این در تعیین نتیجه بازی حیاتی هستند و مسئولیت استفاده از این فرصت‌ها بر دوش مربی است. در دنیای کارآفرینی نیز رقابت به همان نسبت سخت و ترسناک است. فقط “خوب بودن” در مدیریت شرکت کافی نیست. شما باید بفهمید چه چیزی باعث پیشرفت رقیبان می‌شود، چرا مردم از آنها خرید می‌کنند و از نقاط ضعف آنها مطلع شده و از آن به عنوان یک عامل برتری استفاده کنید. بدون داشتن این درک، ممکن است محصول خوبی تولید کنید اما رقیب شما همیشه نسبت به شما برتری خواهد داشت.

  2. بازیکنان خوب به خودی خود تشکیل یک تیم نمی‌دهند.

    قدرت کار تیمی نباید دست کم گرفته شود. مربیان خوب می‌دانند که برای ساختن یک تیم خوب به چیزی بیشتر از پیدا کردن بازیکن خوب نیاز است. داشتن ۱۱ بازیکن معمولی که همکاری خوبی با یکدیگر دارند بهتر از داشتن ۱۱ فوق ستاره است که هیچ همکاری با هم ندارند.

    مربیان موفق مانند گواردیولا برای ساختن تیم خوب به بازیکنان یاد می‌دهند تا هر کاری را با یکدیگر انجام دهند، از تمرین کردن تا تمیز کردن استادیوم. شما نیز به عنوان یک کارآفرین، باید این نکته را در ذهن داشته باشید. نیروهای خود را فقط به خاطر با استعداد بودن‌شان استخدام نکنید و گرنه در نهایت مجموعه‌ای از افراد خود خواه، اما با استعداد خواهید داشت که هرگز نمی‌توانند به خوبی با یکدیگر کار کنند. قبل از استخدام نیرو سعی کنید فرهنگ سازمانی خوبی ایجاد کنید. همیشه تلاش کنید تا نیروهای جدید با تمام اعضای تیم هماهنگ شوند. تیم کاری خوب یعنی روابط بهتر، محیط کار مثبت و در نتیجه کار بهتر.

  3. احساس و انگیزه به هم وابسته هستند.

    در فوتبال و کسب و کار اگر می‌خواهید تیمی داشته باشید که برای موفقیت تلاش کند، باید به آنها انگیزه بدهید. باید اعتماد ایجاد کنید، روحیه تیمی آنها را بالا ببرید و به آنها کمک کنید تا به کارشان علاقه داشته باشند. احساس، پایه و اساس انگیزه است و به عنوان یک کارآفرین شما نیز با این وظایف روبرو خواهید شد. کاری کنید تا اعضای تیم به محصول شما ایمان واقعی داشته باشند، از کارشان لذت ببرند و به دست آوردهایی که تیم‌شان به دست می‌آورند افتخار کنند. در اینصورت هیچ چیزی نمی‌تواند آنها متوقف کند.

  4. داشتن اهداف بلند مدت و ارتقا اهداف برای موفقیت ضروری هستند.

    یک مربی قادر است برای افزایش عملکرد تهاجمی تیم در نیمه دوم یک هدف بلند مدت تعریف کند، و برای رسیدن به آن، اهداف کوتاه مدتی مانند انجام تمرین بیشتر در جهت بالا بردن جنگندگی تیم، مشخص کند. دلیل موفقیت و شکست هر مربی، حتی آنهایی که کاملا تازه کار هستند، به اهداف کوتاه مدت و بلند مدتی که تعریف می‌کند بستگی دارد.

    شما به عنوان یک کارآفرین، باید اهداف بلند مدت و کوتاه مدت کسب و کار خود را مشخص کنید. در پنج سال آینده می‌خواهید چه جایگاهی داشته باشید؟ چگونه می‌خواهید به آنجا برسید؟ برای رسیدن به آن، هم اکنون به چه اهدافی می‌توانید دست پیدا کنید. اگر شما بتوانید این اهداف را مشخص کنید، و تمام نیروهای خود را با این اهداف همراه کنید، برای رسیدن به مقصد نهایی هیچ مشکلی نخواهید داشت.

  5. شکست اجتناب ناپذیر و موقتی است.

    وقتی یک تیم فوتبال شکست می‌خورد، بلافاصله تسلیم نشده و فوتبال را کنار نمی‌گذارد. مربیان خوب از شکست استفاده کرده و به تیم خود انگیزه می‌دهند تا در بازی‌های بعدی بیشتر تلاش کنند. آنها می‌دانند که شکست اجتناب ناپذیر است و تقریبا همه شکست ها موقتی و زودگذر هستند. همیشه بازی دیگری در پیش است و فرصت دیگری برای موفقیت وجود دارد.

    کارآفرینان موفق نیز به همان اندازه صبور هستند. زمانی که یک رقیب آنها را شکست می‌دهد، نگران نمی‌شوند. بلافاصله سراغ فرصت بعدی می‌روند. زمانی که نمی‌توانند به موقع کاری را انجام دهند، به جای اینکه در گذشته گیر کنند، روی کاری که اکنون می‌توانند انجام دهند تمرکز می‌کنند. صبر کلید غلبه بر موانع است.

    مسئولیت یک مربی با بازی کردن، تعیین اهداف یا اتخاذ تصمیمات به پایان نمی‌رسد. او باید تیم را دور هم جمع کند و امکانات لازم برای انجام کار را نیز فراهم کند. بعضی مواقع با هدایت کردن، بعضی اوقات با انگیزه دادن و گاهی نیز با همکاری کردن با اعضای تیم این کار را انجام می‌دهد.

برای اینکه کارآفرین موفقی باشید، ذهنیت مربیگری داشته باشید. اعضای تیم می‌توانند سطح ایده‌های شما را ارتقا بخشند یا اینکه شما را ورشکست کنند. به شما بستگی دارد که آنها را به کدام مسیر هدایت کنید.

منبع



http://www.entrepreneur.com/article/253939

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *