نگرش

چرا نگرش انسان از هوش او مهم تر است؟

0

چرا نگرش انسان از هوش او مهم تر است؟

وقتی حرف از موفقیت می‌شود، این فکر به ذهن انسان خطور می کند که، کسانی که باهوش‌تر هستند به سرعت پیشرفت کرده و ما را جا خواهند گذاشت. اما تحقیقات جدیدی که در دانشگاه استنفورد انجام شده است ذهنیت و نگرش شما را عوض خواهد کرد.

کارول دووک (Carol Dweck) تمام وقت خود را صرف مطالعه در مورد نگرش و کارآیی انسان‌ها کرده است. آخرین مطالعه او نشان می‌دهد نگرش شما معیار بهتری برای پیش بینی موفقیت شما است تا هوش شما.

کارول کشف کرد که نگرش اصلی انسان ها به دو دسته تقسیم می شود: “ذهنیت ثابت” و “ذهنیت رشد و پیشرفت”.

در ذهنیت ثایت شما باور دارید که به همین صورت به دنیا آمده‌اید و نمی توانید تغییر کنید. این طرز تفکر زمانی که شما با چالش های زندگی روبرو می شوید مشکل آفرین می شود. چون هر چیزی که به نظر فراتر از توانایی های شما باشد باعث ناامیدی و شکست شما می شود.

افرادی که ذهنیت رشد و پیشرفت دارند باور دارند که با تلاش کردن می‌توانند پیشرفت کنند. آنها از افرادی که طرز فکر ثایت دارند بهتر عمل می کنند. حتی زمانی که هوش کمتری دارند. به این دلیل که آنها چالش‌ها را می‌پذیرند و به آنها مانند فرصت هایی برای یادگیری نگاه می‌کنند.

چارت ذهنیت انسان

عقل سلیم می گوید که داشتن توانایی هایی مانند باهوش بودن اعتماد به نفس را بالا می برد. البته تا زمانی که همه چیز راحت است. عامل تعیین کننده در زندگی این است که شما چگونه موانع و چالش ها را مدیریت می‌کنید. کسانی که ذهنیت رشد دارند با آغوش باز از موانع و مشکلات استقبال می‌کنند.

طبق گفته های کارول، موفقیت در زندگی به این بستگی دارد که شما چگونه با شکست مواجه می شوید. او روش افراد با ذهنیت رشد در مواجه با شکست را اینگونه تشریح می‌کند:

“شکست اطلاعات زیادی با خود دارد- ما اسم شکست روی آن می‌گذاریم، اما بیشتر شبیه این است: `این روش کار نکرد، من یک حلال مشکلات هستم، بنابراین راه دیگری را امتحان خواهم کرد.`”

فارغ از این که شما در کدام سمت این چارت قرار می‌گیرید، می توانید تغییر کرده و ذهنیت رشد را در خود پرورش دهید. در ادامه به استراتژی هایی اشاره می‌کنیم که ذهنیت شما را تنظیم کرده و به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که تا حد امکان ذهنیت رشد را پیدا کرده‌اید.

درمانده و سرگردان نمایند .

همه ما گاهی اوقات احساس درماندگی می‌کنیم. نحوه برخورد ما با این احساس یک محک جدی است. می توانیم از آن چیزهایی یاد بگیریم و به جلو حرکت کنیم یا می‌توانیم بگذاریم تا ما را به پایین بکشد. افراد موفق بیشماری بوده‌اند که در مواقع درماندگی هرگز چنین کاری نکردند: والت دیزنی (Walt Disney) از شرکت ستاره شهر کانزاس (Kansas City Star) به دلیل “داشتن قوه تخیل ضعیف و نداشتن ایده‌های خوب” اخراج شد. اپرا وینفری (Oprah Winfrey) از کار خود به عنوان مجری تلویزیونی در بالتیمور اخراج شد چون “زیاده از حد درگیر داستان برنامه می‌شد”، هنری فورد (Henry Ford) قبل از اینکه با شرکت فورد به موفقیت برسد دو کارخانه شکست خورده اتومبیل سازی داشت، استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg) چندین بار توسط مدرسه هنرهای سینمایی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC’s Cinematic Arts School) رد شده بود. تصور کنید اگر این افراد ذهنیت ثابت داشتند چه اتفاقی می‌افتاد. آنها در برابر شکست تسلیم شده و امید خود را از دست می‌دادند. کسانی که ذهنیت رشد دارند احساس درماندگی نمی‌کنند چون آنها می‌دانند که برای موفق شدن باید راضی به شکست خوردن باشید و دوباره به جلو جهش بکنید.

علاقه داشته باشید.

افراد قدرتمند بدون خستگی علایق خود را دنبال می‌کنند. همیشه شخصی وجود دارد که به طور مادر زادی از شما با استعدادتر است، اما شما می توانید کمبود استعداد خود را با داشتن علاقه جبران کنید. علاقه افراد قوی محرک اصلی برتری جویی خستگی ناپذیر آنها است. وارن بافت (Warren Buffet) پیشنهاد می‌کند از تکنیک ۲۵/۵ برای پیدا کردن ۵ چیزی که علاقه واقعی به آنها دارید استفاده کنید.این تکنیک می گوید: ۲۵ چیزی که بیشترین علاقه را به آنها دارید را بنویسید. سپس ۲۰ تای آخر را خط بزنید. ۵ تای باقیمانده علایق واقعی شما هستند. هر چیز دیگری صرفا یک حواس پرتی است.

عمل کنید.

اینکه افراد با ذهنیت رشد می توانند بر ترس خود غلبه کنند به این دلیل نیست که آنها از ما شجاع تر هستند، فقط به این دلیل است که آنها می‌دانند ترس و اضطراب احساسات فلج کننده‌ای هستند و بهترین راه غلبه بر این رخوت و از کار افتادگی این است که دست به عمل بزنند. کسانی که ذهنیت رشد دارند افراد قدرتمندی هستند، و افراد قوی می‌دانند که چیزی به اسم “لحظه مناسب برای حرکت” وجود ندارد. پس چرا منتظر از راه رسیدن آن باشیم؟ عمل کردن تمام دغدغه و نگرانی شما در مورد شکست را به انرژی مثبت و متمرکز شده‌ای تبدیل می‌کند.

حال یک کیلومتر بیشتر جلو بروید یا حتی دو کیلومتر.

افراد قوی حتی در بدترین روز خود نیز با تمام وجو تلاش می‌کنند. آنها همیشه تلاش می‌کنند تا خودشان را یک کیلومتر بیشتر از دفعه قبل به جلو ببرند. یکی از شاگردان بروس لی (Bruce Lee) هر روز پنج کیلومتر با او می‌دوید. یک روز، آنها نزدیک کیلومتر پنجم بودند که بروس لی گفت : “بیا ۳ کیلومتر بیشتر بدویم.” شاگرد او که خسته شده بود گفت: “اگر سه کیلومتر دیگر بدوم خواهم مرد.” بروس لی پاسخ داد: “پس بمیر.” شاگرد آنقدر عصبانی شد که به همراه او سه کیلومتر اضافی را نیز دوید. در انتها با خشم و خستگی حرفی که بروس لی زده بود را به او یادآوری کرد و بروس لی جواب داد: “تسلیم شدن همان و مردن همان. اگر همیشه برای خود محدودیت‌هایی تعیین کنید، جسمی یا هر چیز دیگری، به بقیه زندگی شما هم سرایت خواهد کرد. به کار شما، روحیه شما و به تمام وجود شما. هیچ محدودیتی وجود ندارد. مرحله و سطح وجود دارد. اما شما نباید در یک سطح بمانید. باید از آنها عبور کنید. اگر قرار باشد شما را بکشد، خواهد کشت. یک مرد همیشه باید سطح خود را بالاتر ببرد.”

اگر شما هر روز اندکی پیشرفت نمی‌کنید و بهتر نمی‌شوید، پس احتمالا پس رفت کرده و بدتر می‌شوید – و این چه زندگی‌ای است؟

انتظار نتیجه داشته باشید.

افراد با ذهنیت رشد می‌دانند که هر از گاهی شکست خواهند خورد، اما این موضوع آنها را از انتظار نتیجه داشتن باز نمی‌دارد. انتظار نتیجه گرفتن به شما انگیزه می‌دهد و چرخ های قدرت را به حرکت درمی‌آورد. در نهایت اگر شما فکر می‌کنید که موفق نخواهید شد، پس چرا خودتان را اذیت کنید؟

انعطاف پذیر باشید.

همه با سختی های پیش بینی نشده‌ای روبرو می شوند. کسانی که قوی هستند و ذهنیت رشد محور دارند از سختی ها به عنوان وسیله‌ای برای پیشرفت استقبال می‌کنند، نه اینکه آنها را مانعی در مقابل پیشرفت بینند. وقتی یک موقعیت پیش بینی نشده یک شخص قوی را به چالش می کشد، آنقدر انعطاف به خرج می‌دهد تا نتیجه بگیرد.

وقتی چیزها بر وفق مراد شما نیستند شکایت نکنید.

گله و شکایت نشانه واضح ذهنیت ثایت است. ذهنیت رشد در هر چیزی به دنبال یک فرصت است. پس جایی برای شکایت باقی نمی‌ماند.

نتیجه

با دنبال کردن نحوه واکنش شما نسبت به چیزهای کوچک، می توانید هر روز تلاش کنید تا در سمت راست چارت بالا بمانید.

منبع



http://www.entrepreneur.com/article/253095

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *