SEO

بهینه سازی برای موتور های جستجو (SEO) چیست؟

0

بهینه سازی برای موتور های جستجو (SEO) چیست؟

ترجمه لغت به لغت عبارت Search Engine Optimization(SEO) به فارسی عبارت “بهینه سازی موتور های جستجو” می باشد. اما از آنجا که در این فرایند اقدام به بهینه سازی یک سایت می کنیم تا آن سایت از دید موتور های جستجو بهینه شود، عبارت “بهینه سازی برای موتورهای جستجو” مناسب تر به نظر می رسد. البته در این سایت در تمام مقالاتی که در این رابطه منتشر می شود از مخفف انگلیسی آن یعنی SEO استفاده خواهیم کرد. حال می خواهیم بدانیم SEO چیست؟

SEO شاخه ای از علم بازاریابی است که در آن تلاش می شود تا یک سایت در نتایج جستجوی ارگانیک موتور های جستجو بیشتر دیده شود. برای اینکه مفهوم نتایج جستجوی ارگانیک را بهتر متوجه شوید به تصویر زیر دقت کنید.

organic-search-result

در تصویر بالا همانطور که مشاهده می کنید عبارت “SIP Provider” جستجو کرده‌ایم. در سمت چپ اولین سایتی که در صفحه نتیجه جستجو ظاهر شده است دکمه نارنجی رنگی ظاهر شده است که نشان دهنده تبلیغاتی بودن آن سایت است. یعنی صاحب آن سایت به گوگل مبلغی را پرداخت کرده است تا اگر شخصی عبارت “SIP Provider” را جستجو کرد سایت او در صفحه نتایج جستجو بالاتر از همه سایت ها قرار گیرد. اما سایت هایی که در ادامه نشان داده شده اند به واسطه رعایت استاندارد های SEO بالاتر قرار گرفته اند. در اصطلاح به این سایت ها نتایج ارگانیک گفته می شوند.

SEO شامل عناصر فنی و خلاقانه ای است که برای بالا بردن رتبه سایت، جذب ترافیک و افزایش اطلاعات موتور های جستجو در مورد سایت، به آنها نیاز است. SEO جوانب مختلفی دارد، از کلماتی که در صفحه سایت خود استفاده می کنید گرفته تا نحوه لینک کردن به سایت شما توسط سایت های دیگر. بعضی مواقعی SEO به این خلاصه می شود که مطمئن شوید ساختار سایت شما به نحوی طراحی شده است که برای موتور های جستجو قابل فهم باشد.

SEO فقط در رابطه با ساختن سایت های مورد علاقه موتور های جستجو نیست. بلکه ساختن سایتی که برای مردم هم مفید باشد مهم است. به باور ما این دو موضوع به هم مرتبط هستند. بدین معنی که اگر سایت شما مورد علاقه مردم باشد و بازدید کننده داشته باشد، از دید موتور های جستجو نیز اعتبار سایت شما بالا خواهد رفت.

در مقالات مربوط به SEO سعی خواهیم کرد تا تمام جنبه های مهم SEO را پوشش دهیم. از پیدا کردن اصطلاحات و عباراتی (کلمات کلیدی) که باعث جذب ترافیک می شود گرفته تا مساعد کردن سایت برای موتور های جستو و ساختن لینک ها و بازاریابی ارزش های منحصر به فرد سایت شما. اگر این موارد برای شما مبهم است، نگران نباشید. شما تنها نیستید. به شما کمک خواهیم کرد.

چرا سایت من به SEO نیاز دارد؟

بخش اعظمی از ترافیک اینترنتی از طرف موتور های جستجوی تجاری بزرگ مانند گوگل، بینگ و یاهو به سمت سایت ها هدایت می شوند. هر چند شبکه های اجتماعی و انواع دیگری از ترافیک ها می توانند برای سایت شما بازدید کننده به همراه داشته باشند، اما موتور های جستجو روش اصلی کاربران برای گشت و گذار در اینترنت هستند. این موضوع در مورد تمام سایت ها صادق است. خواه سایت شما ارائه کننده محتوا باشد، ارائه کننده سرویس های خاص باشد، ارائه دهند محصولات باشد یا هر چیز دیگری باشد.

موتور های جستجو به این جهت منحصر به فرد می باشند که ترافیک هدفمند به سایت شما می فرستند. بازدید کننده هایی که به دنبال چیزی هستند که شما ارائه می دهید. موتور های جستجو مانند جاده هایی هستند که کاربران را به سایت شما هدایت می کنند. اگر موتور های جستجو نتوانند سایت شما را پیدا کنند، یا نتوانند محتوای سایت شما را در بانک اطلاعاتی خود ثبت کنند، شما فرصت های باور نکردنی برای جذب ترافیک را از دست خواهید داد.

عبارت های جستجو – کلماتی که کاربران در باکس جستجو تایپ می کنند – ارزش فوق العاده‌ای دارند. تجربه نشان داده است ترافیک موتور‌های جستجو می تواند عامل موفقیت و یا شکست یک شرکت شود. ترافیک هدفمند می تواند برای یک سایت شهرت، درآمد و تبلیغات به همراه داشته باشد به طوری که هیچ کانال بازاریابی دیگری این قدرت را ندارد. سرمایه گذاری در SEO در مقایسه با دیگر روش های تبلیغات و بازاریابی می‌تواند نرخ بازگشت سرمایه استثنایی داشته باشد.

چرا موتور های جستجو بدون SEO نمی توانند سایت مرا پیدا کنند؟

هرچند موتور‌های جستجو باهوش هستند اما باز هم به کمک نیاز دارند. موتور های جستجوی بزرگ همواره در تلاش هستند تکنولوژی‌های خود را ارتقا دهند تا بتوانند صفحات وب را عمیقتر کاوش کنند و نتایج بهتری به کاربران نشان دهند. با این حال در نحوه عملکرد موتور‌های جستجو محدودیت هایی وجود دارد. در حالی که به کار بردن روش‌های درست SEO می تواند هزاران بازدید کننده به سایت شما بیاورد و توجهات را به سایت شما بیشتر کند، کارهای اشتباه می تواند باعث ناپدید شدن سایت شما شود یا سایت شما آنقدر در نتایج جستجو افت کند که شانس دیده شدن آن بسیار پایین بیاید.

علاوه بر اینکه SEO باعث دیده شدن سایت شما از طرف موتور های جستجو می شود، باعث بالا رفتن رتبه سایت نیز می شود به طوری که سایت شما در موقعیتی قرار داده می شود که جستجو کنند‌ه‌ها آسانتر آن را پیدا می کنند. فضای اینترنت به شدت رقابتی شده است و شرکت‌ها و سازمان‌هایی که SEO را در سایت‌های خود اعمال می‌کنند این برتری را خواهند داشت که توسط بازدید کننده‌ ها و مشتریان انتخاب شوند.

آیا من خودم می توانم SEO انجام دهم؟

با اینکه دنیای SEO پیچیده است، اما بیشتر افراد می توانند اصول اولیه را درک کنند. حتی داشتن میزان کمی اطلاعات در مورد SEO می تواند تفاوت بسیاری ایجاد کند. آموزش های رایگان در مورد SEO در اینترنت فراوان است. این آموزش ها را با کمی عمل و تمرین همراه کنید تا در مسیر تبدیل شدن به یک حرفه‌ای قرار بگیرید.

بسته به زمانی که برای این موضوع اختصاص می دهید، علاقه شما به یادگیری و میزان پیچیدگی سایت(های) خود، می توانید تصمیم بگیرید که آیا به یک متخصص در این زمینه نیاز دارید یا خیر. شرکت هایی که کار SEO انجام می دهند متفاوت هستند؛ بعضی از آنها بسیار تخصصی فعالیت می کنند و بعضی دیگر از روش های گسترده‌تر و معمول‌تری استفاده می‌‌کنند.

در هر صورت داشتن درکی از مفاهیم اولیه مفید است.

فصل اول

منبع



https://moz.com/beginners-guide-to-seo

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *