SEO

فصل اول: موتور های جستجو چگونه کار می کنند.

0
فصل اول: موتور های جستجو چگونه کار می کنند

موتورهای جستجو دو وظیفه عمده دارند: اول کاوش کردن سایت ها و ساختن فهرست از آنها، دوم ارائه لیست رتبه بندی شده از وب سایت هایی که از دید آنها بیشترین ارتباط را با عبارت جستجو شده توسط کاربر دارند.

کاوش و فهرست بندی

اینترنت را مانند شبکه ای از ایستگاه‌های مترو در نظر بگیرید.

هر ایستگاهی یک سند منحصر به فرد است (معمولا صفحه وب، اما بعضی اوقات یک فایل PDF، JPG یا انواع دیگر فایل ها). موتور جستجو به مسیری نیاز دارد تا تمام شهر را “کاوش” کند و تمام ایستگاه‌هایی که در مسیر وجود دارند را پیدا کند، پس آنها از بهترین راه ممکن استفاده می کنند. یعنی لینک ها.

سند چیست؟ به هر چیزی که در اینترنت بتوان به آن دسترسی پیدا کرد سند گفته می شود. از صفحات سایت ها گرفته تا عکس ها و فایل های PDF و یا هر نوع فایل دیگری.

  1. کاوش و فهرست بندی

    کاوش و فهرست بندی میلیارها سند، صفحات وب، فایل ها، اخبار، ویدیو ها و محتوای رسانه ای در اینترنت.

  2. ارائه نتیجه

    ارائه نتیجه جستجوی به کاربران، اغلب به صورت لیستی از سایت هایی که از دید آنها با عبارت جستجو شده مرتبط است.

ساختار لینک های وب سرور برای مرتبط کردن صفحات به یکدیگر.

لینک ها به ربات‌های موتورهای جستجو، که “کاوشگر(Crawler)” یا “عنکبوت(Spider)” نامیده می شوند، این اجازه را می دهند تا به میلیاردها سند مرتبط به هم که در وب وجود دارند دسترسی داشته باشند.

زمانی که موتورهای جستجو این صفحات را پیدا کردند، کد های آنها را استخراج کرده و تکه هایی از آن کدها را انتخاب می کنند و در بانک‌های اطلاعاتی بزرگی ذخیره می کنند. از این بانک‌ها بعدا و در زمان یافتن جواب عبارات جستجو استفاده می شود. برای اینکه موتور های جستجو بتوانند اطلاعات میلیاردها صفحه را نگهداری کنند و در کسری از ثانیه به آنها دسترسی داشته باشند، شرکت هایی که مالک آنها هستند اقدام به ساخت مراکز اطلاعاتی در سرتاسر دنیا کرده اند.

این هیولاهای ذخیره‌سازی هزاران دستگاه پردازشی در خود نگه می‌دارند که می توانند حجم زیادی از اطلاعات را به سرعت پردازش کنند. زمانی که شخصی اقدام به جستجو در یکی از موتور‌های جستجوی بزرگ می کند، آنها بلافاصله نتایج را از بانک های اطلاعاتی خود استخراج می کنند؛ حتی یک یا دو ثانیه تاخیر می تواند باعث نارضایتی کاربر شود. بنابراین موتور‌های جستجو به سختی تلاش می کنند تا در سریعترین زمان نتیجه را ارائه دهند.

ساختار لینک ها

ارائه نتایج

موتورهای جستجو ماشین‌های پاسخگو هستند. زمانی که کسی یک جستجوی آنلاین انجام می‌دهد، موتور های جستجو میلیاردها سند را جستجو کرده و دو کار انجام می دهند. اول: نتایجی را برمی‌گردانند که به عبارتی که جستجو شده ربط داشته باشد یا در رابطه با آن مفید باشد؛ دوم: این نتایج را بسته به میزان محبوبیت وب سایت های ارائه دهنده اطلاعات رتبه بندی می کنند. در فرایند SEO هدف این است که هم روی “مرتبط بودن” و هم “محبوب بودن” تاثیر مثبت گذاشته شود.

موتور‌های جستجو مرتبط بودن و محبوب بودن را چگونه تشخیص می دهند؟

برای یک موتور جستجو، مرتبط بودن بیشتر به معنی پیدا کردن کلمات مناسب در یک صفحه است. در اوایل ایجاد اینترنت، موتور‌های جستجو از این قدم ساده فراتر نمی رفتند و در نتیجه نتایج جستجو ارزش کمی داشتند. در این طول سالها، مهندسان باهوش، روش های بهتری برای تطبیق نتایج جستجو با عبارت جستجو شده ابداع کرده‌اند. امروزه صد ها عامل وجود دارند که روی مرتبط بودن تاثیر می‌گذارند و ما در این سری مقالات تلاش خواهیم کرد مهمترین آنها را معرفی کنیم.

به عنوان مثال موتورهای جستجو فرض می کنند که هر چه یک سایت، صفحه یا یک سند محبوب تر باشد، پس محتوای آن هم باید با ارزش‌تر باشد. این فرضیه از لحاظ میزان رضایت کاربر از نتایج جستجو بسیار موفق عمل کرده است.

محبوبیت و مرتبط بودن به صورت دستی انجام نمی‌شود. بلکه موتورهای جستجو از معادلات ریاضی (الگوریتم ها) برای جدا کردن گندم از کاه (مرتبط بودن) و سپس رتبه بندی دانه های گندم بر اساس کیفیت (محبوبیت) استفاده می کنند.

این الگوریتم ها معمولا شامل صدها متغییر می‌باشند. در رشته بازاریابی جستجو به این متغیرها “عوامل رتبه بندی” گفته می شود.

بازاریابی جستجو چیست؟ به فرایند بالابردن ترافیک و بیشتر دیده شدن سایت از طریق موتورهای جستجو گفته می‌شود.

به خواندن ادامه دهید
نتیجه موتور جستجو

می توانید اینطور فرض کنید که موتور‌های جستجو اعتقاد دارند که ایالت اوهایو در رابطه با عبارت دانشگاه نسبت به هاروارد مرتبط بودن و محبوبیت بیشتری دارد.

من چگونه در پول درآوردن کمی موفقیت به دست آورم؟

یا “بازاریاب های جستجو چگونه موفق می‌شوند؟”

ممکن است الگوریتم های پیچیده موتور‌های جستجو غیر قابل درک باشد. در واقع موتور‌های جستجو خودشان اطلاعات بسیار کمی در مورد نحوه به دست آوردن نتایج بهتر و ترافیک بیشتر ارائه می‌دهند. چیزی که آنها در مورد بهینه سازی و تجارب موفق ازائه می‌دهند شامل موارد زیر است:

گوگل

علامت سوال

اطلاعاتی در مورد SEO برگرفته از “راهنمای مدیران سایت” از طرف گوگل

گوگل برای به دست آوردن رتبه بهتر در موتور جستجوی خود موارد زیر را پیشنهاد می دهد:

در درجه اول سایت خود را برای کاربران درست کنید نه موتور‌های جستجو. کاربران را فریب ندهید یا اطلاعاتی که به موتور‌های جستجو نشان می‌دهید با اطلاعاتی که به کاربران شنان می‌دهید متفاوت نباشد. به این کار معمولا “پنهان کاری (cloaking)” گفته می‌شود.

برای سایت یک ساختار واضح و لینک های متنی ایجاد کنید. همه صفحات باید حداقل بوسیله یکی از لینک های متنی قابل دسترسی باشند.

سایتی مفید و غنی از اطلاعات بسازید، و سفحاتی درست کنید که به طور کاملا شفاف و دقیق تشریح کننده محتوای مورد نظر شما باشند. اطمینان حاصل کنید که تگ‌های <title&gt و خصوصیت‌های ALT دقیق بوده و تشریح کننده محتوای صفحه مربوطه باشند.

از کلمات کلیدی مناسب برای ایجاد URL های توصیفی و مورد پسند انسان استفاده کنید. برای رسیدن به یک صفحه خاص فقط از یک URL منحصر به فرد استفاده کنید. از “تغییر مسیر (redirect)” 301 و یا rel=”cononical” برای آدرس دادن به محتوای های کپی هم استفاده کنید.

بینگ

اطلاعاتی در مورد SEO برگرفته از “راهنمای مدیران سایت” از طرف بینگ

مهندسان بینگ از شرکت مایکروسافت موارد زیر را برای به دست آوردن رتبه بهتر در موتور جستجوی بینگ پیشنهاد می دهند:

از URL های واضحی که حاوی کلمات کلیدی باشند استفاده کنید.

اطمینان حاصل کنید که محتوای سایت شما زیر انبوهای از عناصر تکنولوژیک و تبلیغاتی (مانند فلش، جاوا اسکریپت و Ajax) دفن نشده باشد. همچنین مطمئن شوید که این عناصر باعث مخفی شدن لینک ها از دید کاوشگران موتور‌های جستجو نشود.

محتوایی غنی از کلمات کلیدی ایجاد کنید و کلمات کلیدی را که کاربران به دنبال آن هستند را استفاده کنید. به طور مرتب محتوای جدید تولید کنید.

متنی را که می‌خواهید توسط موتور‌های جستجو فهرست بندی شود را داخل یک عکس قرار ندهید. برای مثال، اگر می خواهید نام شرکت و یا آدرس شما در فهرست بندی قرار بگیرد، آن را داخل تصویر مربوط به لوگوی شرکت قرار ندهید.

همکار محترم بازاریاب جستجو، شجاع باشید.

علاوه بر این نصیحت مجانی، در طول بیش از ۱۵ سالی که از عمر جستجوی اینترنتی می گذرد، بازاریابان جستجو روش‌هایی را برای به دست آوردن اطلاعاتی در مورد چگونگی رتبه بندی سایت ها توسط موتورهای جستجو به دست آورده‌اند. متخصصین SEO و بازاریابان جستجو برای بالا بردن رتبه سایت خود و همچنین سایت مشتریان خود از این اطلاعات استفاده می کنند.

با کمال تعجب با اینکه موتورهای جستجو از بسیاری از این تلاش‌ها حمایت می‌کنند، اما غالبا از دید عموم دور می‌مانند. کنفرانس هایی که در رابطه با بازاریابی جستجو برگزار می شود نمایندگان و مهندسانی از تمام موتورهای جستجوی بزرگ را به خود جذب می‌کند. گاهی این نمایندگان با شرکت در بلاگ‌ها، انجمن‌ها و گروه‌های اینترنتی به مدیران سایت ها کمک می‌کنند.

وسیع بودن سئو

زمان تجربه و تمرین

هیچ ابزاری بهتر از استفاده مجانی از موتورهای جستجو برای مدیران سایت ها وجود ندراد تا در مورد نحوه عملکرد موتورهای جستجو تحقیق کنند، تجربه به دست آورند و فرضیه های مختلف را تست کنند. از طریق همین فرایند تکرار شونده – و بعضا رنج آور- است که بسیاری از اطلاعات در مورد عملکرد موتورهای جستجو جمع آوری شده است. بعضی از آزمایش هایی که ما انجام داده‌ایم چیزی شبیه موارد زیر است:

  1. یک وبسایت جدید با یک نام بی معنی ایجاد کنید (مانند ishkabibbell.com).

  2. چند صفحه در آن وبسایت ایجاد کنید که هدف همه آنها یک عبارت مضحک باشد (مانند یوگوماگلی).

  3. تا جایی که امکان دارد صفحات را یکسان درست کنید و در هر کدام یکی از متغییر های مهم SEO را قرار تغییر دهید. با تغییر متن، قالب نمایش، استفاده از کلمات کلیدی و ساختار لینک ها آزمایش کنید.

  4. به لینک های این دامنه از یک دامنه دیگر که به خوبی کاوش شده و فهرست بندی شده است لینک دهید.

  1. به لینک های این دامنه از یک دامنه دیگر که به خوبی کاوش شده و فهرست بندی شده است لینک دهید.

  2. حال تغییراتی در صفحات ایجاد کنید تاثیر این تغییرات را در نتایج جستجو ارزیابی کنید تا مشخص کنید که چه عامل هایی در مقایسه با سایر عوامل ممکن است باعث بالارفتن یا پایین آمدن رتبه سایت می شود.

  3. هر نتیجه‌ای که موثر به نظر می‌آید را ثبت کنید و آنها را با دامنه‌های دیگر و یا عبارت های جستجوی دیگر آزمایش کنید. اگر چندین آزمایش همواره یک نتیجه را در پی داشتند، احتمالا شما الگویی کشف کرده‌اید که بوسیله موتورهای جستجو استفاده می شود.

آزمایشی که ما انجام دادیم

ما در تست خود با این نظریه شروع کردیم که لینک هایی که در صفحات وب بالاتر قرار می‌گیرد وزن بیشتری نسبت به لینکی که پایین تر قرار می‌گیرد دارد. ابتدا یک دامنه بی معنی ثبت کردیم. سپس در صفحه اول آن سه لینک به صفحات دیگر قرار دادیم که در هر کدام از آن صفحات نیز یک کلمه بی معنی فقط یکبار در صفحه نوشته شده بود. بعد از اینکه موتور جستجو صفحات را کاوش کرد، متوجه شدیم که صفحه‌ای که لینک آن بالاتر از بقیه بود، رتبه اول را به دست آورد.

این یک فرایند بسیار مفید است، اما تنها راه کمک به آموزش بازاریابان جستجو نمی‌باشد.

علاوه بر این نوع تست ها، بازاریابان جستجو می توانند با مراجعه به اطلاعاتی که از طرف موتور‌های جستجوی بزرگ در اداره ثبت اختراع آمریکا ثبت کرده اند، اطلاعات خوبی در مورد چگونگی کارکرد موتورهای جستجو به دست آورند. شاید مشهورترین آنها سیستمی است که منجر به بوجود آمدن گوگل در خوابگاه دانشگاه استنفورد در اواخر دهه ۱۹۹۰ شد. “رتبه صفحه (PageRank)” با شماره ۶۲۸۵۹۹۹ ثبت شده است. در توضیح آن آمده است: “روشی برای رتبه بندی گره ها در بانک اطلاعاتی رابطه ای.” مقاله اصلی که در این رابطه منتشر شد – آناتومی موتورهای جستجوی فرامتنی مقیاس بزرگ – بسیار مورد مطالعه قرار گرفته است. اما نگران نباشید؛ برای کسب تجربه در زمینه SEO لازم نیست به گذشته برگردید و حساب دیفرانسیل و انتگرال بخوانید.

جامعه بازاریابان جستجو با روش‌هایی مانند آنالیز ثبت اختراع، کسب تجربه و تست آنلاین ، بسیاری از عملکردهای اصلی موتور های جستجو و اجزای ضروری ساخت وب سایت ها و صفحاتی که رتبه بالا به دست آورده و ترافیک زیاد جذب کنند را کشف کرده‌اند.

ادامه این راهنما به شفاف سازی این مفاهیم خواهد پرداخت. از آن لذت ببرید‍!

مرحله اول ساخت دامنه
مرحله دوم ساخت دامنه

منبع



https://moz.com/beginners-guide-to-seo/how-search-engines-operate

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *