ارتباط با دیگران

۹ عبارتی که آدم های باهوش هرگز در مکالماتشان استفاده نمی کنند.

0

9 عبارتی که آدم های باهوش هرگز در مکالماتشان استفاده نمی کنند

همه ما چیز هایی گفته ایم که مردم برداشت متفاوتی از آنها داشته اند. این حرف های به ظاهر کم اهمیت باعث می شوند احساس نا خوش آیندی بوجود آید. مانند احساسی که در زمان گفتن یک حرف احمقانه به آدم دست می دهد.

این اشتباهات گفتاری اغلب زمانی اتفاق می افتند که ما حرفهایی را به زبان می آوریم که از پیامد های نامحسوس آنها بی اطلاع هستیم. پی بردن به این پیامد ها نیاز به هوش اجتماعی دارد. هوش اجتماعی یعنی داشتن توانایی توجه کردن به احساسات و تجربه های دیگران.

شرکت TalentSmart یک تست “هوش عاطفی” (EQ) در بین بیش از یک میلیون نفر انجام داده و به این نتیجه رسیده است که هوش اجتماعی مهارتی است که بیشتر ما انسان ها آن را نداریم.

ما هوشیاری اجتماعی نداریم چون آنقدر روی حرفی که می خواهیم بگوییم – و اینکه حرف دیگران چگونه روی ما تاثیر می گذارد – تمرکز کرده ایم که کاملا دیدگاه طرف مقابل را فراموش می کنیم.

چون انسان ها پیچیده هستند این به یک مشکل تبدیل شده است. شما نمی توانید امیدوار باشید کسی را درک کنید مگر اینکه تمام تمرکز و توجه شما در راستای او باشد.

به همین منظور، عبارت هایی وجود دارند که افراد دارای هوشیاری اجتماعی مراقب هستند تا در مکالمات خود از آنها استفاده نکنند. عبارت های زیر ۹ تا از بدترین های این گونه عبارات هستند که شما به هیچ قیمتی نباید از آنها استفاده کنید.

  1. “خسته به نطر میرسی.”

    آدم های خسته به طور باور نکردنی نچسب و غیر جذاب هستند – چشم های بی حال و موهای به هم ریخته دارند، نمی توانند تمرکز کنند و تا جایی که بتوانند بد اخلاق هستند. اینکه به کسی بگویید خسته به نطر می رسد، قبل از هر چیزی صفت های بالا را می رساند و بعد منظور های دیگر.

    به جای آن بگویید: “همه چیز مرتب است؟” بیشتر آدم ها به این دلیل از شخصی می پرسند خسته است یا نه چون می خواهند به او کمک کنند (می خواهند بدانند که آیا حال او خوب است یا نه). بدون اینکه وضعیت شخص را در نظر بگیرند، فقط سوال می کنند. به جای آن اگر از عبارت “همه چیز مرتب است؟” استفاده کنید، او متوجه خواهد شد که شما به او توجه می کنید و بی ادب نیستید.

  2. “وای، چقدر وزن کم کرده ای”

    باز هم یک جمله ای که معنی خوبی دارد – و در اینجا یک تعریف به شمار می رود – این احساس را به وجود می آورد که شما در حال انتقاد کردن هستید. گفتن اینکه کسی خیلی وزن کم کرده است این منظور را نیز می رساند که او در گذشته چاق بوده و یا جذاب نبوده است.

    به جای آن بگویید: “فوق العاده شده ای.” این راه بهتری است. به جای اینکه ظاهر فعلی او را با ظاهر گذشته او مقایسه کنید، فقط از او به دلیل ظاهر خوب فعلی تعریف کنید. با این کار گذشته به کلی از ذهن دور می شود.

  3. “تو برای او بیش از حد خوب بودی.”

    زمانی که کسی یک رابطه را تمام می کند، از هر نوعی که می خواهد باشد، شخصی یا کاری، این حرف در وهله اول این منظور را می رساند که او سلیقه بدی داشته است و انتخاب درستی انجام نداده است.

    به جای آن بگویید: “او تو را از دست داد!” این جمله نیز بدون اینکه بار انتقادی داشته باشد، به همان اندازه اشتیاق حمایت کردن و خوش بینی شما را می رساند.

  4. “تو همیشه …” یا “تو هرگز …”

    هیچ کس برای همیشه کاری را انجام نمی هد و نیز کاری نیست که او هرگز انجام ندهد. مردم خودشان را یک بعدی نمی دانند، بنابراین شما نیز نباید آنها را اینگونه توصیف کنید. این عبارت ها باعث می شوند افراد حالت تدافعی به خود بگیرند و در مقابل حرف شما مقاومت کنند، که این موضوع بسیار بدی است. چون معمولا زمانی از این عبارت ها استفاده می کنید که قصد گفتن چیز مهمی را داشته باشید.

    به جای آن: بسیار ساده می توانید کاری که شخص مقابل انجام داده و شما را ناراحت کرده است را مطرح کنید. حقایق را عنوان کنید. اگر تعداد دفعات تکرار یک رفتار برای شما مشکل آفرین شده است، می توانید بگویید، “به نظر می رسد که تو معمولا این کار را انجام می دهی” یا “تو معمولا آنقدر این کار را انجام می دهی که من اذیت می شوم”.

  5. “تو برای سن خودت خوب هستی”

    استفاده از “برای … خودت” به عنوان یک صفت همیشه تحقیر کننده و بی ادبانه است. هیچ کس نمی خواهد به عنوان یک قهرمان باهوش باشد یا در مقایسه با آدم هایی که یک پای آنها لب گور است خوش تیپ باشد. مردم فقط می خواهند باهوش و خوش تیپ باشند.

    به جای آن بگویید: “خیلی خوب شده ای.” این راه بهتری است. تعریف های خوب نیاز به صفت دیگری ندارند.

  6. “همانطور که قبلا گفتم…”

    همه ما بعضی اوقات چیزهایی را فراموش می کنیم. این عبارت باعث می شود این طور به نظر برسد که این یک توهین به شماست که بخواهید حرف خود را دوباره تکرار کنید، که این برای مخاطب شما بسیار سخت است (کسی که واقعا مشتاق شنیدن نظر شما است). اگر شما این حس را انتقال دهید، اینطور به نظر خواهد رسید که شما از چیزی که گفته اید اطمینان ندارید یا اینکه فکر می کنید برتر از دیگران هستید (یا هر دو). عده ای از افرادی که از این عبارت استفاده می کنند واقعا اینگونه فکر می کنند.

    به جای آن: وقتی دوباره حرف خود را می گویید، ببینید که چه کاری می توانید انجام دهید تا منظور خود را واضح تر و به طور جالب تری منتقل کنید.

  7. “خدا کند شانس بیاوری و موفق شوی(Good luck)”

    این یکی بسیار ظریف است. به طور حتم وقتی برای کسی آرزوی موفقیت می کنید، دنیا به آخر نمی رسد، اما می توانید به روش بهتری این کار را انجام دهید. این عبار این معنی را می رساند که او برای موفق شدن نیاز به شانس دارد. (البته در فارسی این عبارت را “موفق باشید” ترجمه می کنیم)

    به جای آن بگویید: “می دانم که از عهده آن بر میایی.” این بهتر از آرزوی موفقیت کردن است چون وقتی به او می گویید که او مهارت لازم برای موفق شدن را دارد، به شدت اعتماد به نفس او را افزایش می دهد. شما از همه کسانی که برای او آرزوی موفقیت می کنند متفاوت خواهید بود.

  8. “به خودت بستگی دارد.” یا “هر طور که می خواهی.”

    با اینکه ممکن است شما نسبت به خود سوال بی تفاوت باشید، اما نظر شما برای سوال کننده مهم است(در غیر اینصورت اصلا از شما سوال نمی کرد).

    به جای آن بگویید: “در هر صورت من نظر خاصی ندارم، اما نکاتی که باید در نظر داشته باشی این است که …” وقتی شما نظر می دهید (حتی بدون اینکه طرف خاصی را بگیرید)، نشان می دهد که شخص سوال کننده برای شما مهم است.

  9. “خوب حداقل من هرگز …”

    استفاده از این عبارت برای این که اشتباه قدیمی و شاید بی ربط شخص دیگر (که اکنون شما دیگر باید او را بخشیده باشید) را وسط بکشید تا توجهات از اشتباه شما برداشته شوند، روش پرخاشگرانه ای است.

    به جای آن بگویید: “ببخشید. متاسفم” پذیرفتن اشتباهات خود بهترین راه بردن بحث به یک مسیر منطقی و آرام است تا بتوانید مسائل را حل کنید. قبول کردن گناه روش فوق العاده ای برای جلوگیری از تشدید تنش است.

نتیجه
در مکالمات روزانه، چیز های بسیار کوچک هستند که تفاوت ایجاد می کنند. به این نکات عمل کنید تا از واکنش مثبت دیگران شگفت زده شوید.

منبع



http://www.entrepreneur.com/article/249911

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *