رهبری

گوش دان یک هنر است. تسلط داشتن به آن شما را به یک رهبر خوب تبدیل خواهد کرد.

0

گوش دان یک هنر است. تسلط داشتن به آن شما ره به رهبران خوبی تبدیل می کند.

رهبران و تجار عاقل و خردمند با دقت گوش می دهند. آنها به حرفهای دوستان، کارمندان و خانواده خود گوش می دهند.

مخصوصا در جلسات کاری با دقت گوش کردن مهم است. بسیاری از مدیران و رهبران طوری رفتار می کنند که ظاهرا در حال گوش کردن به صحبت های همکاران خود هستند، در حالی که واقعا نیستند. حرف های زده شده معمولا با گوش های بسته مواجه می شوند.

به هر حال توانایی گوش کردن یک هنر است و هر کسی نمی تواند آن را به درستی انجام دهد. اما اگر به هنر گوش کردن تسلط پیدا کنید، می توانید مهار تهای رهبری و تجاری خود را توسعه دهید.

یک رهبر خردمند می داند که چگونه گوش دهد و واقعا چیزی که دیگران می گویند را بشنود. فیلسوف یونانی اپیکتتوس (Epictetus) می گوید: “ما به یک دلیل خیلی خوب دو گوش داریم و یک دهان.” در بیشتر مواقع گوش کردن مهمتر از حرف زدن است. به چه روش دیگری می توانید یاد بگیرید که چه چیزی باید انجام دهید تا وضعیت خود را بهتر کنید؟ هیچ کس از پیشرفت و تحول در کسب و کار خود باز نمی ماند و یکی از راه های یادگیری گوش دادن به دیگران است.

این سوالات را از خود بپرسید: آیا من باید نگران این باشم که دیگران چگونه به حرف های من گوش می دهند؟ چگونه می توانم مهارت های گوش دادن را در خود بهبود بخشم؟ از کجا بدانم که دیگران واقعا به حرف های من گوش می دهند؟ آیا من به حرف های آنها گوش می دهم؟

یک شنونده قوی کسی است که بدون اینکه حواس او به سمت افکار خودش پرت شود، بتواند روی چیزی که شخص مقابل می گوید تمرکز کند. برای یک رهبر، شنونده خوب بودن بسیار ضروری است. چون می تواند ابزار قدرتمندی باشد. علاوه بر این رهبران از طریق صحبت و دستور کار دادن، دیگران را رهبری می کنند. اگر شنونده خوبی نباشید به احتمال زیاد این اتفاق نخواهد افتاد.

شنونده های قوی و موثر چه کار می کند؟ در اینجا چند مثال وجود دارد:

  • حواس آنها با افکار شخصی پرت نمی شود. آنها وقتی سوال می پرسند به دقت به جواب آن گوش می دهند. رهبران باهوش روی اعضای تیم، کارکنان و دوستان خود تمرکز می کنند.

  • زمانی که با یک نفر صحبت می کنند، تمام توجه و تمرکزشان روی شخص مقابل است. صدای تلفن همراه خود را قطع می کنند و مدام به آن نگاه نمی کنند تا ببینند پیغام جدیدی آمده است یا خیر. آنها “حضور” واقعی دارند و در حال رویاپردازی نیستند یا به کسی که به او پیغام می دهد فکر نمی کنند. وقتی با کسی صحبت می کنید به احساسات خودتان فکر کنید. متوجه شده اید وقتی که کسی به ایده ها و افکار شما گوش می دهد چقدر لذت بخش است؟ به همان نسبت، اگر شما نیز به حرفهای کسی گوش دهید به او احساس با اعتبار بودن دست می دهد و می فهمد که حرفهای او با ارزش هستند.

من فهمیده ام که بیشتر مردم خوب گوش نمی دهند. این روزها همه یک تلفن همراه هوشمند و یا یک تبلت دارند و زمانی که مردم با هم هستند به یکدیگر توجه نمی کنند. متاسفانه این موضوع در مورد رهبران و تجار نیز صدق می کند. گوش دادن نیازمند این است که خواسته های خود را کنار بگذارید و به خواسته های دیگران گوش دهید.

یک شنونده خوب می داند که شخصی که صحبت می کند از فرصت پیش آمده برای شنیده شدن استقبال خواهد کرد. یک شنونده و رهبر خوب برای هر کسی که صحبت می کند اعتبار قائل می شود. در کتاب “چگونه با دیگران دوست شویم و آنها را تحت تاثیر قرار دهیم”، دیل کارنگی (Dale Carnegi) از قول مرد دیگری در مورد زیگموند فروید (Sigmund Freud) می گوید: “طوری با قدرت مرا تحت تاثر قرار داد که هیچ وقت او را فراموش نخواهم کرد. چشمان او مهربان و خونگرم بودند. صدای او آرام و مهربان بود. کم حرکت می کرد. اما توجهی که به من کرد و درکی که از صحبت های من داشت، حتی زمانی که به خوبی بیان نمی کردم، خارق العاده بود. نمی توانید تصور کنید که آنطور شنیده شدن حرف های آدم چه معنی ای دارد.”

این خاطره از فروید نشان می دهد که گوش دادن به کس دیگر و توجه کامل داشتن به او چه قدرتی دارد. هیچ وقت نمی دانید چه نوع تاثیری روی اشخاص دیگر می گذارید.

شاید مسئله کوچک و کم اهمیتی به نظر برسد، اما بعضی از بزرگترین رهبران زمان ما در هنر گوش دادن استاد شده اند. هنر گوش دادن به راستی می تواند نه تنها توانایی رهبری شما را به سطح بالاتر ببرد بلکه موفقیت و محبوبیت شما را نیز افزایش دهد. و همه اینها می تواند منجر به ساختن یک فرهنگ سالم و داشتن بالاترین بازدهی شود.

منبع



http://www.entrepreneur.com/article/251768

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *