شفافیت

چهار روشی که شفافیت حقوق و دستمزد ها کمک می کند تا سازمان ها چیزی برای پنهان کردن نداشته باشند.

0

چهار روشی که شفافیت حقوق و دستمزد ها کمک می کند تا سازمان ها چیزی برای پنهان کردن نداشته باشند

چک حقوق کارمندان تقریبا همیشه محرمانه است، و باید هم باشد. بر اساس ارزیابی موسسه Institude for Women’s Policy Research که در ژانویه ۲۰۱۴ انجام شد نزدیک به نیمی از کارکنان – ۵۱ درصد زنان و ۴۷ درصد مردان – اذعان کردندکه صحبت در مورد حقوق و دستمزد توسط کارفرمایان ممنوع شده است.

اما محیط های کاری در همه جا در حال حرکت به سوی شفافت کامل هستند. شفافیت در چندین جنبه از کسب و کار توصیه می شود، از تصمیم های رهبری سازمان و امور مالی تا اهداف سازمانی و شخصی. آیا حقوق و دستمزد گزینه های بعدی هستند؟ برای سازمان ها دلایلی وجود دارد که با توجه به آنها شفافیت حقوق و دستمزد را نیز در نظر داشته باشند.

از لحاظ استراتژی منابع انسانی حرکت جسورانه ای است که به کارکنان اجازه داده شود از میزان درآمد همکاران خود مطلع شوند.به همین دلیل ممکن است برای همه کسب و کار ها مناسب نباشد. قبل از اینکه حقوق ها و روش پرداخت ها را شفاف کنید، سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا شفافیت در حقوق و دستمزد فرهنگ سازمانی را منعکس می کند؟

  • آیا با توجه به اندازه سازمانی شفافیت حقوق و دستمزد قابل اجرا می باشد؟

  • آیا رهبری سازمان برای مباحث سختی که در ادامه به وجود می آیند آمادگی دارد؟

اگر پاسخ همه سوالات “بله” باشد، شفافیت حقوق و دستمزد ارزش اجرا کردن را دارد. به این دلیل که:

  1. باعث ایجاد برابری می شود.

    زمانی که حقوق و دستمزد در داخل سازمان شفاف باشد، سوء ظن به تبعیض، جانبداری و بی عدالتی عمومی از بین می رود. زمانی که همه چیز آشکار باشد، کارکنان نسبت به درآمد خود و دیگران آگاهی پیدا می کنند. این کار مخصوصا زمانی که می خواهید فاصله جنسیتی را از بین ببرید، مهم است.

    برای اجرای برابری، انتشار چگونگی محاسبه حقوق کارمندان را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال در شرکت Buffer فرمول دقیقی که برای محاسبه حقوق کارکنان استفاده می شود با همه اعضا به اشتراک گذاشته می شود. در این فرمول همه چیز در نظر گرفته می شود، از نوع کار گرفته تا رتبه شخص در سازمان و تجربه و محل کار قبلی.

    شفافیت باعث می شود کارکنان به راحتی دلیل اینکه چرا بعضی از همکاران بیشتر و بعضی کمتر درآمد دارند را متوجه شوند. زمانی که کاکنان از درآمد همکاران خود مطلع باشند، برای مذاکره در خصوص حقوق خود در موقعیت بهتری قرار خواهند داشت.

  2. باعث ایجاد انگیزه در کارکنان می شود.

    به اشتراک گذاشتن اطلاعات مربوط به درآمد کارکنان هم رده و مافوق ها، محرک تاثیر گذاری است. زمانی که کارکنان موقعیت خود نسبت به دیگر همکاران را در سازمان ببینند، از خودشان خواهند پرسید که چرا آنها در چنین جایگاهی قرار دارند و برای ارتقای جایگاه خود هر کاری بتوانند انجام خواهند داد.

    انگیزه مضاعفی که با شفافیت دسمتزد برانگیخته شده، کارکنان را در رابطه با برنامه های آموزشی که جایگاه شخصی و به طور کلی کارآیی را افزایش می دهند، به هیجان می آورد.

  3. می تواند میزان خروج کارکنان از سازمان را کم کند.

    با شفافیت دستمزد ها حس فریب خوردن یا کم اهمیت بودن از بین می رود. هر چه شفافیت حقوق بین کارکنان بیشتر باشد، آنها می توانند میزان دستمزد خود را نسبت به میانگین دستمزد سازمان بسنجند.

    دانستن اینکه همکاران چه اندازه درآمد دارند و اینکه چه چیزی باعث افزایش حقوق می شود ، انگیزه را افزایش می هد. مهمتر اینکه، شفافیت ابزار لازم را به کارکنان می دهد تا بتوانند از خود دفاع کنند، و مشوق خوبی است که یک کارمند در سازمان بماند.

    شرکت SumAll که یک شرکت آنالیز بازاریابی است یک نمونه خوب است. مدیر عامل آن Dane Atkinson می گوید منتشر کردن اطلاعات مربوط به دستمزدها به همه کمک می کند تا آگاهی بهتری نسبت به جایگاه خود در محل کار پیدا کنند، میزان رضایت را افزایش داده و از خروج نیرو جلوگیری می کند. (چنانکه با آمار قابل توجه ۹۰ درصد ابقا ثابت شده است)

  4. فرهنگ اعتماد کردن را ترویج می دهد.

    مهمترین دلیل اینکه، شفافیت دستمزد ها در داخل سازمان، اعتماد را افزایش می دهد. صادق و آشکار بودن در رابطه با حقوق و دستمزد بین مدیریت و کارکنان اعتماد ایجاد می کند. کارکنان از افزایش حقوق دیگران متعجب نخواهند شد، این سوال پیش نخواهد آمد که ، آیا به اندازه ای که استحقاق دارند حقوق می گیرند یا نه. هر چه کارکنان بیشتر بدانند، زمان کمتری را صرف شکنجه کردن ذهن شان با میزان دسمتزد خواهند کرد.

    Atkinson توضیح میدهد که:”حیرت انگیز است که در محیط کار چقدر در رابطه با دستمزد استرس وجود دارد، کارکنان چه اندازه زمان صرف می کنند تا با آنها منصفانه برخورد شود. با از بین بردن آن نه تنها کارآیی بیشتر می شود بلکه آسودگی خاطر بسیار زیادی به کارکنان می دهد”.

منبع

http://www.entrepreneur.com/article/247708

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *