مکالمه و سخنوری

پنج نکته برای سخنور عالی بودن.

0

پنج نکته برای سخنور عالی بودن

هر چقدر هم در انتخاب کلمات دقت کنید، هرگز نمی توانید نحوه دریافت سخنان خود را کنترل کنید. با این حال چند چیز در کنترل شما هستند. مانند بجا بودن کلمات، شدت و قدرت و بلندی صدا. اینکه بدانید چه چیز هایی در کنترل شما هستند و از قبل آماده باشید، به شما کمک خواهد کرد تا از هر فرصتی بیشترین استفاده را برای برقراری ارتباط بکنید. در اینجا چند نکته است که حرف های شما را موثر می کند.

  1. هرگز بداهه گویی نکنید

    همه مکالماتی که در انتها باعث تاسف من شده اند در یک نکته مشترک هستند: اینکه من قبل از حرف زدن فکر نکردم. بیشتر ما انسان ها در مواقعی که زمان زیادی برای تجزیه و تحلیل افکار خود قبل از بیان آنها داریم ، در بهترین شرایط خود قرار داریم. اگر یک مکالمه یا قرار ملاقات آنقدر برای شما ارزشمند است که برای آن برنامه ریزی کرده اید، پس ارزش آن را دارد که چند دقیقه وقت بگذارید و از قبل مطالب مهم را مشخص کنید. برای ملاقات های مهم، سعی کنید مکالمه را با یکی از همکاران و یا دوستان مورد اعتماد خود تمرین کنید تا سختی های آن برطرف شود.

  2. از دید مخاطب به قضیه فکر کنید

    زمانی که می خواهید استراتژی خود را مشخص کنید خود را جای شخص مقابل بگذارید . با اینکار شما به روش متعادلی می رسید و آماده می شوید تا نه تنها از موضع خود دفاع کنید بلکه مقاومت های احتمالی مخاصب را نیز شناسایی کرده و به چالش بکشد.

  3. آماده مواجه شدن با واکنش متفاوتی باشید

    هیچ کس نمی تواند واکنش دیگران را به طور صد در صد پیش بینی کند. با پیش بینی این موضوع که ممکن است با پاسخ منفی مواجه شوید و یا سوال هایی از شما پرسیده شود، شانس موفقیت آمیز بودن مکالمه را افزایش می دهید و احتمال جبهه گرفتن طرف مقابل پایین می آید.

  4. دلیل و منطق بیاورید

    اگر موضوعی با منطق و اطمینان بیان شود، احتمال اینکه با آن مخالفت شود پایین می آید. نکته مهم این است که با ذهنی آماده و هدف دار وارد مکالمه شویم و در صورت امکان داده ها و حقایقی نیز برای ارائه داشته باشیم.

  5. جنبه احساسی موضوع را فراموش نکنید

    در حالی که نکته جهار به هدف دار و منطقی بودن مکالمه تاکید می کند، بسیار مهم است که به خاطر داشته باشید که در اغلب مواقع احساسات بر منطق پیروز می شوند. بنابراین تاثیر احساسات در دریافت پیام را دست کم نگیرید و متوجه شوید که حرفهای شما احساسات را تحریک می کنند یا منطق را.

نتیجه اینکه، تلاش کنید فقط یک سخنور موثر نباشید، بلکه یک سخنور عالی باشید. در مکالمه ای که به خوبی تنظیم شده باشد، نقطه نظرات شما واضح تر منتقل خواهند شد. هر چند ممکن است کامل نباشد – حداقل در همین لحظه – اما هدف گذاری برای عالی شدن بهترین راه رسیدن به آن می باشد.

منبع


http://www.entrepreneur.com/article/249787

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *