خودسازی

هفت سرگرمی که به گفته علم شما را باهوش تر می کند.

0

هفت سرگرمی که به گفته علم شما را باهوش تر می کند

برای مدت زمان طولانی، این باور وجود داشت که مردم با میزان مشخصی از هوش به دنیا می آیند و بهترین کاری که می توانستیم انجام دهیم این بود که از نهایت توانایی خود بهره ببریم. امروزه دانشمندان ثابت کرده اند که ما می توانیم هوش خود را تقویت بکنیم و در این راه لذت نیز ببریم. ما اکنون می دانیم که با یاد گرفتن مهارت های جدید، مغز مسیر های عصبی جدیدی می سازد که باعث می شود بهتر و سریعتر کار کند.

در اینجا هفت سرگرمی را معرفی می کنیم که شما را باهوش تر می کنند و دلیل آن را نیز بیان می کنیم.

  1. نواختن آلات موسیقی

    نواختن مو سیقی به افزایش خلاقیت، مهارت تجزیه و تحلیل، زبان، ریاضی، مهارت هماهنگی حرکات عضلات کوچک و غیره کمک می کند. با اینکه تمام اینها مزیت های بزرگی هستند، بعضی از مردم استدلال کنند که ورزش های گروهی نیز مزایای زیادی دارند. چیزی که نواختن آلات موسیقی انجام می دهد و دیگر فعالیت ها قادر به انجام آن نیستند این است که نواختن آلات موسیقی اتصالات جدیدی می سازد که باعث تقویت رشته های عصبی می شود که نیمکره های مغز را به هم وصل می کنند می شود.

    تقویت رشته های عصبی باعث تقویت مهارت های اجرایی، حافظه، مهارت حل مسئله و کل کارآیی مغز ، فارغ از سن شما می شود.

  2. هر مطلبی که ممکن است را بخوانید

    مطالعه کردن به اندازه زمانی که در حال لذت بردن از تماشای سریال “بازی تاج و تخت” و یا فیلم “هری پاتر” یا خواندن آخرین مقاله “وال استریت جورنال” هستید، مزیت دارد. مطالعه استرس را کم می کند و در نتیجه باعث می شود احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید، همچنین همه سه نوع هوش – بلوری ، سیال و احساسی- را افزایش می دهد. این کار در حل مشکلات، کنار هم گذاشتن تکه های مختلف دانسته های خود برای بهبود روند زندگی روزانه، تشخیص الگو ها، فهم فرایند ها و تفسیر دقیق و پاسخگویی به احساسات دیگران ، به شما کمک می کند.

    در محیط کار ، به شما کمک می کند تا بهتر بفهمید که کاره را چگونه باید انجام دهید. همچنین باعث بهبود مهارت های مدیریتی شما می شود.

  3. به طور منظم ورزش کنید

    ورزش کردن نا منظم و گاه به گاه در این زمینه کمک چندانی نمی کند. ورزش منظم بسیار بیشتر از ورزش سنگین گاه به گاه است. وقتی به طور منظم ورزش می کنید سلول ها سرشار از BDNF که پروتئینی برای تقویت حافظه، یاد گیری، تمرکز و ادراک می باشد، می شوند. این عمل اصطلاحا هوشیاری ذهنی نامیده می شود.

    بعضی از دانشمندان گمان می کنند نشستن طولانی مدت تاثیر معکوس دارد و باعث می شود ذهن به اندازای که می تواند خوب کار نکند.

  4. زبان جدید یاد بگیرید

    برای تقویق حافظه حل کردن پازل را کنار بگذارید و به جای آن شروع به یادگیری یک زبان جدید بکنید. تحقیقات نشان داده است که کسانی که می توانند به دو زبان صحبت کنند بهتر از کسانی که فقط به یک زبان صحبت می کنند، پازل حل می کنند. یادگیری موفقیت آمیز یک زبان جدید ذهن شما را قادر می سازد کار هایی که نیاز به استفاده از مغز هستند را بهتر انجام دهید. این فعالیت ها شامل مهارت انجام کار های اجرایی معمول مانند برنامه ریزی و حل مشکلات می شوند.

    علاوه بر این، توانایی صحبت کردن حداقل به دو زبان تاثیر مثبتی بر مهارت شما در ارزیابی محیط اطرافتان می گذارد و شما بهتر می توانید توجه خود را به فرایند های اطرافتان هدایت کنید. به افراد زیادی گفته می شود که چون مدیران به زبان های دیگری صحبت می کنند، برای ارتقا باید اسپانیایی و یا فرانسوی یاد بگیرند. بسته به واکنش مغز به یادگیری زبان جدید، ممکن است مسیر دیگری نیز باز شود. یادگیری یک زبان دیگر ممکن است آخرین حلقه مفقوده ای باشد که مردم نیاز دارند تا ذهن خود را آماده به دست آوردن شغل های مدیریتی کنند.

  5. یادگیری تجمعی خود را تست کنید

    بسیاری از دانش آموزان باهوش در دبیرستان و دانشگاه برای امتحانات پایانی آماده می شوند و به نظر می رسد که در همان روز امتحان به موضوع تسلط پیدا کرده باشند. مشکل اینجاست که ما خیلی سریع آنها را فراموش می کنیم، به این دلیل که ما به ندرت – اگر نگوییم هرگز – نیاز پیدا می کنیم تا آموخته های خود را به همان صورت تکرار کنیم. یکی از دلایلی که یادگیری زبان جدید به باهوشتر شدن ما کمک می کند این است که نیاز به یادگیری تجمعی دارد. به این دلیل که ما به طور مکرر به آن اموخته ها نیاز پیدا می کنیم، گرامر و لغات جدیدی که یاد می گیریم به دفعات بیشماری تکرار می شوند تا مهارت ما در زبان جدید بیشتر شود.

    مفهوم یادگیری تجمعی را با دنبال کردن دانسته های با ارزشی که به دست می آورید در زندگی روزمره خود و محیط کار به کار ببرید . نکاتی که در کتاب هایی که اخیرا خوانده اید و یا مشاهداتی که در طول یک مذاکره مهم داشته اید را دنبال کنید. یا در دفتر کوچکی تمام چیز هایی که توجه شما را جلب می کند را بنویسید. یادگیری تجمعی را به برنامه خود سازی (self-improvement) اضافه کنید.

  6. از مغز خود کار بکشید

    سودوکو، پازل، معما، بازی های ویدویی، بازی های کارت، و فعالیت های مشابه باعث افزایش شکل پذیری عصبی (Neuroplasticity) می شوند. این شامل تغییرات وسیعی در مسیر های عصبی و سیناپس می باشد که اساسا توانایی مغز در سازماندهی خود می باشد. وقتی سلول های عصبی به روش های جدید واکنش نشان می دهند، شکل پذیری عصبی را افزایش می دهند، که ما را قادر می سازد تا از زاویه جدیدی به چیز ها نگاه کنیم و دلیل و تاثیر رفتارها و احساست را درک کنیم. ما با الگو های جدیدی آشنا می شویم و توانایی شناختی ما بهبود پیدا می کند.

    با توجه به اینکه در اختلالاتی مانند وزوز گوش نیز شکل پذیری عصبی دخالت دارد، افزایش شکل پذیری عصبی می تواند در جلوگیری از وقوع شرایط خاص موثر باشد. برای مثال، افرادی که شکل پذیری عصبی بیشتری دارند، به دلیل اینکه سریعتر یاد میگیرند و بیشتر به یاد می آورند، کمتر در خطر اضطراب و افسردگی قرار دارند.

  7. مدیتیشن کنید

    در سال ۱۹۹۲ دالایی لاما از دانشمند ریچارد دیویدسن دعوت کرد تا امواج مغزی وی را در زمان مدیتیشن مورد مطالعه قرار دهد تا کشف کند که آیا مغز وی امواج خاصی را در آن لحظه تولید می کند یا خیر. مشخص شد که زمانی که دالایی لاما و دیگر راهبان در حال مدیتیشن و شفقت بودند، امواج مغزی آنها نشان داد که آنها در حالت ذهنی عمیقی از مهربانی و شفقت قرار دارند. نتیجه کامل تحقیقات در سال ۲۰۰۴ در “مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم” و سپس در وال استریت جورنال منتشر شد و توجه بسیاری به خود جلب کرد.

    افراد بلند پرواز و جاه طلب به مدیتیشن علاقه مند شدند. چون این تحقیق عنوان می کرد که ما می توانیم امواج مغز خود را کنترل کنیم و هر احساسی را در هر زمانی که می خواهیم تجربه کنیم. بدین معنی که میتوانیم دقیقا قبل از یک مذاکره احساس قدرت کنیم، زمانی که در خواست ارتقا می کنیم اعتماد به نفس بیشتری داشته باشیم و در زمان صحبت با مشتریان متقاعد کننده تر باشیم.

    ایده کلی این است که مغز می تواند رشد کند و این رشد می تواند با هدف باشد. فعالیت های مختلف نواحی متفاوتی از ذهن شما را تحریک می کنند، بنابراین شما روی شکست ناپذیری قوای جسمانی خود و برطرف کردن نقاط ضعف خود کار کنید. تمرکز ذهنی روی خودسازی ایده خوبی برای کسانی است که احساس می کنند در اوج حرفه خود هستند(یا پیشرفت آنها متوقف شده است) و یا برای افراد حرفه ای بلند پرواز و البته برای کارآفرینانی که به دنبال این هستند که توانایی خود را به حداکثر برسانند .


هوش بلوری: توانایی استفاده از مهارت ها، دانش و تجربه است. با حافظه تفاوت دارد، اما به اطلاعاتی که در حافظه طولانی مدت ذخیره شده اند وابسته است.

هوش سیال: ظرفیت و توانایی منطقی فکر کردن و حل مشکلات در شرایط جدید و بدون استفاده از دانش قبلی می باشد. هوش سیال شامل توانایی تشخیص الگو ها و ارتباطاتی است مشکل جدید را پدید آورده اند و قیاس این یافته ها با استفاده از منطق می باشد.


منبع

http://www.entrepreneur.com/article/249752

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *