استراتژی رشد و پیشرفت

دوازده ترفند ذهنی که باعث می شود دیگران شما را دوست داشته باشند و به پیشرفت شما کمک کنند.

0

دوازده ترفند ذهنی که باعث می شود دیگران شما را دوست داشته باشند و به پیشرفت شما کمک کنند

وقتی شما به سختی کار می کنید و از تمام توانتان برای رسیدن به اهدافتان استفاده می کنید، هر چیزی که برای شما سودمند باشد، قدرتمند است و مسیر موفقیت را برای شما آسان تر می کند.

ترفند های ذهنی از شما یک جدی (Jedi: شخصیتی در فیلم جنگ ستارگان) نخواهند ساخت، اما استفاده از ویژگی های طبیعی ذهن در جهت برتری خود می تواند تاثیر مثبتی روی افرادی داشته باشد که شما با آنها برخورد می کنید.

بجز مورد ششم هیچکدام از ترفند ها فریبکارانه و خطر ناک نیستند ، و من امیدوارم که شما از آن نیز فقط در مواردی که دلیل خوبی دارید استفاده کنید.

به محض اینکه شما از این ۱۲ ترفند آگاه شوید، آنها به هر جایی که شما نگاه کنید ظاهر می شوند. با کمترین تلاش از سوی شما، تاثیرات ناخودآگاه آنها روی رفتار ها می تواند تغییر بسیار بزرگی در زندگی روزانه شما بوجود آورد.

  1. وقتی گروهی از مردم در حال خندیدن هستند، افراد با کسانی که احساس نزدیکی بیشتری می کنند، تماس چشمی برقرار می کنند.

    این ترفند می تواند شما را به تشخیص دهنده زیرک انواع رابطه ها تبدیل کند. می تواند به شما بگوید که کدام یک از اعضای گروهتان در حال ایجاد ارتباط و اعتماد کردن به عضو دیگری از گروهتان است. و به راحتی به شما خواهد گفت که آیا شما شانسی برای قرار گذاشتن با شخص خاصی دارید یا خیر. البته شما با دقت روی این موضوع که با چه شخصی تماس چشمی برقرار می کنید، چیزهای زیادی درباره احساس خود نسبت به دیگران یاد خواهید گرفت.

  2. زمانی که شخصی لطفی در حق شما می کند، باعث می شود که شما را بیشتر دوست داشته باشد

    زمانی که شما شخصی را متقاعد می کنید تا لطفی در حق شما بکند، آنها به طور ناخوادآگاه خودشان را توجیه می کنند که چرا این کار را برای شما انجام می دهند؟ معمولا توجیه کردن ها شامل چیز هایی مانند “او دوست من است”، “من او را دوست دارم” و “او از آن دسته افرادی است که لطف دیگران را جبران می کند” میشود. این توجیحات خیلی به درد شما می خورند. نه تنها باعث شدند شخص دیگری به شما کمک کند، بلکه آن شخص شما را بیشتر از قبل دوست داشته باشد.

  3. سکوت جواب می دهد

    وقتی سوالی از کسی می پرسید و او بسیار دیر پاسخ می دهد، برای جلو بردن مکالمه خود را تحت فشار نگذارید. سکوت کردن به نفع شما خواهد بود. در لحظات سکوت مردم احساس می کنند که باید صحبت کنند، مخصوصا زمانی که توپ در زمیت آنها باشد. این ابزار بسیار خوبی در مذاکرات و مکالمات سخت می باشد. فقط تا زمانی که جواب خود را نگرفته اید مکالمه را جلو ببرید.

  4. دست ها و کف دست باز اعتماد ایجاد می کند

    در شرکت لگو لند (LEGOLAND) خط مشی برای کارمندان وجود دارد که می گوید هر گاه شخصی جای چیزی را می پرسد، کارمند به جای اشاره کردن به محل قرارگیری آن چیز، محل قرار گیری آن را با دستان باز نشان می دهد و به اصطلاح آن را “تقدیم می کند” (با کف دست باز). دلیل این کار این است که باز بودن کف دست باعث ایجاد اعتماد می شود، احتمال اینکه دیگران با حرف های شما موافقت کنند بیشتر می شود و شما صمصی تر و دوست داشتنی تر به نظر خواهید آمد. در طرف مقابل اشاره کردن پرخاشگرانه و بی ادبانه تلقی می شود.

  5. تکان دادن سر در هنگام مکالمه و یا زمانی که در حال پرسیدن سوالی هستید احتمال مورد قبول واقع شدن حرف های شما از طرف دیگران را بالا می برد.

    دفعه بعد که می خواهید کسی با افکار شما موافقت کند، سعی کنید در زمان صحبت کردن سر خود را تکان دهید. انسان ها به طور ناخودآگاه برای درک بهتر احساسات دیگران حرکات آنها را تقلید می کنند. زمانی که شما در هنگام صحبت کردن تکان می دهید، این پیام را منتقل می کنید که حرف های شما درست و خوش آیند است. در نتیجه دیگران تمایل بیشتری خواهند داشت تا با شما موافقت کنند.

  6. اگر مجبور شدید دروغ بگویید، جزئیات ناخوشایندی به آن اضافه کنید تا قابل باورتر شود.

    هر چه جزئیات دروغ بیشتر باشد، احتمال اینکه دیگران آن را باور کنند بیشتر است. زمانی که شما جزئیات بیشتری به آن اضافه می کنید ، دیگران یک تصویر ذهنی از آن می سازند. زمانی که جزئیات ناخوشایندی به آن اضافه می کنید تصویری که از آن ساخته می شود واضح تر و قابل باورتر می شود. در نهایت اگر قصد داستان پردازی دارید، باید سعی کنید خودتان را خوب جلوه دهید.

  7. انسان ها چیز های نا تمام را بیشتر به خاصر می سپارند.

    گرایش طبیعی انسان برای به خاطر سپردن چیز های نا تمام تاثیر زایگرنیک (Zeigarnik ) نامیده می شود. تا به حال توجه کرده اید که بعضی از تبلیغات تلویزیونی خیلی سریع قطع می شوند؟ شرکتی که آگهی را می دهد به این دلیل آن را قطع می کند که بیشتر از دیگر تبلیغات در ذهن شما بماند. بهترین راه برای فراموش کردن چیز های نا تمام (تبلیغات و یا موسیقی) این است که که آنها را در ذهنتان تمام کنید. اگر آهنگی در ذهنتان مانده است سعی کنید خطوط آخر آن را برای خودتان بخوانید. واقعا تعجب خواهید کرد که با اینکار چقدر سریع آن آهنگ از ذهنتان بیرون خواهد رفت.

  8. برای آرامش و تمرکز بیشتر آدامس بجوید

    جویدن آدامس باعث پایین آمدن میزان کورتیزول (cortisol) که هورمون ایجاد کننده استرس است می شود. البته جویدن آدامس فقط باعث کاهش استرس نمی شود، بلکه باعث افزایش هوشیاری شما شده و کارآیی شما را در انجام کارهای ذهنی بالاتر می برد. این کار را به وسیله افزایش جریان خون در مغز و هوشیار تر کردن حواس شما انجام می دهد. زمانی که شما در حال جویدن آدامس باشید و در عین حال شرایط پر استرسی را تجربه کنید، احتمال اینکه بدن شما وارد حالت “مبارزه کن و یا فرار کن” (fight-or-flight) شود، کمتر می شود. (این حالت باعث اتخاذ تصمیمات بد و عدم تمرکز می شود).

  9. پای افراد تمایلات آنها را آشکار می کنند.

    وقتی با شخصی صحبت می کنید به پاهای او توجه کنید. اگه پاهای او به سمت شما نشانه رفته باشند، یعنی حرف های شما برای او جالب است و به آنها گوش می دهد، اما اگر پاهای او به سمت دیگری اشاره می کنند، به احتمال زیاد به شنیدن حرف های شما علاقه ندارند و حواسش جای دیگری است.

  10. وقتی شخص جدیدی را ملاقات می کنید، از اسم او در طول مکالمه استفاده کنید.

    در اینجا هدف این است که در پنج دقیقه اول سه بار اسم او را تکرار کنید. به شدت جواب می دهد، اما نکته اینجاست که باید طبیعی جلوه کند. اگر اسم افراد را نا بجا استفاده کنید، احمقانه و زشت به نظر خواهد آمد.سعی کنید از این عبارت ها استفاده کنید. “سلام …..”. “از آشنایی با شما خوشحال شدم …” و “اهل کجایی …”.

  11. نشان دادن هیجان باعث می شود دیگران شما را دوست داشته باشند

    این یکی به همون موضوعی بر می گردد که ما رفتار اطرافیان را تقلید می کنیم. اگر در زمان ملاقات با شخصی از خودتان شادی و هیجان نشان دهید، آنها به طور طبیعی این رفتار شما را بازتاب داده و به شما برمی گردانند. این کار روش ساده ای برای تاثیر گذاری قوی در اولین ملاقات است و دیگران شما را دوست خواهند داشت.

  12. در ۶۰ درصد مکالمه تماس چشمی داشته باشید.

    کلید تماس چشمی، داشتن توازن است. زمانی که داشتن تماس چشمی مهم باشد، انجام آن در ۱۰۰ درصد طول مکالمه، پرخاشگرانه و وحشت زده به نظر خواهد آمد. به همان نسبت اگر فقط درصد کمی از طول مکالمه تماس چشمی داشته باشید بی علاقه و خجالتی تلقی خواهید شد. داشتن تماس چشمی برای تقریبا ۶۰ درصد مکالمه شما را علاقه مند، دوستانه و قابل اعتما نشان خواهد داد.

نتیجه: این ترفند ها را انجام دهید تا متوجه تفاوت رفتار دیگران نسبت به خودتان شوید.

منبع

http://www.entrepreneur.com/article/249908

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *