مدیریت زمان

کار زیاده از حد بی فایده است.

0

تحقیقات نشان می‌دهند که کار زیاده از حد بی فایده است.

شما در هفته چند ساعت کار می‌کنید؟ اگر برای خودتان کسب و کاری دارید، به احتمال زیاد بیشتر از ۴۰ ساعت در هفته کار می‌کنید. حدس من این است که ۵۰ ساعت و شاید هم بیشتر.

ناراحت نباشید، شما تنها نیستید. علیرغم افزایش محبوبیت درآمد غیر فعال (درآمدی که حاصل سرمایه گذاری شخص می باشد و بدون انجام کار فعال به دست می‌آید) و اتوماسیون ها، باز هم کارآفرینان ساعت های زیادی کار می‌کنند و حداقل ۶۰ ساعت در هفته سر کار هستند.

برای بسیاری از شما، تفکیک ساعت‌های کاری و غیر کاری مشکل است و دلیل آن هم این است که ساعت های کاری شما با بقیه ساعات روز آمیخته شده است. شما حتی نمی‌دانید اسم آن ساعت‌هایی که کار نمی کنید چیست. (شاید بشود اسم آن را “بقیه روز نامید.”)

این یک واقعیت تلخ است که ما به هر دلیلی باور کرده‌ایم که نه تنها زیاد کار کردن خوب است، بلکه برای موفق شدن باید تا جایی که می‌توانیم کار کنیم. فکر می‌کنیم که فرصت‌ها هیچوقت نمی‌خوابند و هر لحظه ممکن است سر راه‌مان سبز شوند. درست؟

فرصت‌ها هم ساعت خواب دارند.

خب به نظر می‌رسد که فرصت‌ها هم می‌خوابند. آنها هم استراحت می‌کنند. آنها زمان استراحت را می‌دانند و ترجیح می‌دهند شما هم در آن زمان به استراحت بپردازید. محققان کشف کرده‌اند که زیاده از حد کار کردن، مخصوصا بیش از ۵۰ ساعت در هفته، از نظر کارآیی وقت تلف کردن است.

انجمن توسعه دهندگان بازی (IGDA) می گوید: “به محض زیاد شدن ساعات کاری بهره‌وری پایین می‌آید و روند نزولی در پیش می‌گیرد و زمانی که از ۶۰ ساعت می‌گذرد، در طولانی مدت بهره‌وری به اندازه زمانی می‌رسد که ساعت کاری ۴۰ ساعت در هفته است.”

پس اگر ۶۰ ساعت زیاد است، ما چند ساعت در هفته باید کار کنیم؟ مطالعه‌ای که در دانشگاه استنفورد انجام شد نشان داد که کسانی که بیشتر از ۵۰ ساعت کار می‌کنند، در هر ساعت اضافی کارآیی پایین‌تر می‌آید. بنابر یافته‌های این تحقیق ۵۰ ساعت زمان ایده‌آلی است. اما برای یک کارآفرین ۵۰ ساعت معنی دارد؟

اگر شما نیز جزو کارمندان و کارکنان عادی باشید، ساعت ۶، ۷ و یا ۸ صبح شروع به کار می‌کنید و ساعت ۴، ۵ و یا ۶ کارتان تمام می‌شود. برای کارآفرینان، این ساعت کاری فقط یک حرف است. اگر از نظر شما این تعداد ساعت برای انجام کارها کافی نیست، پس بهتر است نحوه کارکاردن خود را تغییر دهید تا کارآیی بیشتری داشته باشید.

برای مثال، ساعات کاری خود را به چند شیفت کاری تقسیم کنید تا در طول کار ذهن شما آماده و سرحال باشد. مطالعات نشان می‌دهند که اگر یک یا دو ساعت کار کرده و سپس ۲۰ تا ۳۰ دقیقه استراحت کنید، ذهن شما آماده و سرحال می‌ماند و شما قادر خواهید بود در زمان کمتر کار بیشتری انجام دهید. به این روند “ریتم فوق روزانه” هم گفته می‌شود.

فارغ از اینکه ساعت های کاری شما چه نظم و ترتیبی دارند، مهمترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که معقول کار کنید. بدین معنی که زمانی که مسواک می‌زنید در توییتر پیغام نگذارید و زمانی که در حال غذا پختن هستید برای وبلاگ‌تان مطلب ننویسید.

البته مثل هر چیز دیگری در زندگی، برنامه کاری نیز بالا و پایین می‌شود. گاهی مجبور می‌شوید ساعت‌های بیشتری کار کنید تا پروژه را سر موقع تحویل دهید. در این مواقع قضیه فرق می‌کند. اما مشکل زمانی بوجود می‌آید که “بالا” رفتن وجود دارد اما “پایین” آمدنی در کار نیست. بالا رفتن موقت یک چیز است، اما اعتیاد به کار و زیاد کار کردن روی هر پروژه‌ای می‌تواند مشکل آفرین باشد.

علم در نهایت ثابت کرده است که اگر می‌خواهید کارآیی بالایی داشته باشید و خوشحال زندگی کنید، باید در زندگی تعادل وجود داشته باشد. روزی ۸ تا ۱۰ ساعت معقول است. اما اگر بیشتر از آن کار کنید چیز زیادی عادتان نخواهد شد.

بیایید با هم صادق باشیم، هر کس هر چیزی هم بگوید باز هم شما بیشتر از ۵۰ ساعت کار خواهید کرد. برای اینکه ساعت کاری را بالاتر ببرید، بهره‌وری را پایین خواهد آورد. درست است؟ بنابراین بهتر است روز جمعه یکی دو ساعت وقت گذاشته و برای کل هفته برنامه‌ریزی کنید. فقط حواستان باشد که ساعت‌های کاری از کنترل‌تان خارج نشود.

و فراموش نکنید که در طول هفته یک روز نیم به خودتان استراحت دهید. همه چیز را کنار بگذارید و به همراه خانواده و دوستان در دنیای واقعی زندگی کنید.

منبع



https://www.entrepreneur.com/article/288359

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *