مفاهیم اقتصاد

مفاهیم اقتصاد: قانون کمیابی، عرضه و تقاضا، هزینه ها و سود ها

0

مفاهیم اقتصاد: قانون کمیابی، عرضه و تقاضا، هزینه ها و سود ها

قانون کمیابی

شما به طور ضمنی مفهوم کمیابی را می دانید، هر چند ممکن است از وجود یا عدم وجود آن در دنیا آگاه نباشید. این قانون اساسی ترین مفهوم در اقتصاد است و بیشتر یک واقعیت جامد است تا انتزاعی. به عبارت ساده در دنیا منابع محدودی وجود دارد اما خواسته ها نا محدود است. در نتیجه همیشه باید برای این منابع محدود تصمیم گیری کرد. برای مثال هر ساله مقدار معینی گندم تولید می شود. بعضی از مردم به نان نیاز دارند و بعضی دیگر به غله. حال به دلیل اینکه با کمیابی گندم مواجه هستیم فقط مقدار مشخصی از هر کدام از اینها را می توان تولید کرد. با این حساب ما چگونه تصمیم می‌گیریم که چه مقدار آرد باید برای پخت نان تولید کنیم؟ یک پاسخ این است که نظام بازار این مقدار را مشخص می کند.

عرضه و تقاضا

نظام بازار بر اساس عرضه و تقاضا شکل می گیرد. دوباره نان را در نظر بگیرید. بیایید فرض کنیم که مردم به نان بیشتری نیاز داشته باشند. این تقاضا باعث می شود که شما از میزان تولید غله کم کرده و آرد بیشتری تولید کنید و سود بیشتری به دست آورید. افراد بیشتری نیز اقدام به تولید آرد می کنند و بعد از گذشت چند چرخه تولید آنقدر آرد در بازار وجود خواهد داشت که قیمت آرد پایین خواهد آمد. در همین حال به دلیل کاهش تولید غله، قیمت آن افزایش خواهد یافت و این بار دوباره تولید کنندگان به سمت تولید بیشتر غله خواهند رفت و از میزان تولید آرد کم خواهند کرد و این چرخه ادامه خواهد یافت.

این مثال بسیار ساده تعادل فوق‌العاده‌ای که بین عرضه و تقاضا وجود دارد را نشان می دهد. معمولا در دنیای واقعی بازار بسیار واکنشی‌تر است و وجود شوک در عرضه به ندرت اتفاق می‌افتد و حداقل نمونه‌ای از شوک که توسط خود بازار تولید شده باشد نادر است. در یک سطح ساده، عرضه و تقاضا کمک می کند تا توضیح دهیم که چرا قیمت یک کالا نسبت به سال قبل نصف شده است.

هزینه ها و سود ها

مفهوم هزینه‌ ها و سودها حوزه بزرگی از اقتصاد را در بر می‌گیرد که با انتظارات عقلانی و انتخاب های عقلانی ارتباط دارند. در هر شرایطی مردم تمایل دارند تصمیمی بگیرند که با کمترین هزینه بیشترین سود را به دست آورند یا به عبارت دیگر به نسبت هزینه‌ای که می‌کنند سود بیشتری عایدشان شود. برگردیم به مثال آرد و نان. کارخانه‌های آرد سازی فقط در صورتی اقدام به استخدام نیروهای بیشتر برای تولید آرد بیشتر خواهند کرد که قیمت آرد و میزان فروش آن، هزینه های اضافی که باید برای پرداخت حقوق و مواد اولیه پرداخت کنند را توجیح کند. به طور مشابه مشتریان نیز بهترین نانی را که توانشان می‌رسد را خواهند خرید نه نانی که بهترین طعم را دارد.

منبع:

http://www.investopedia.com/articles/economics/11/five-economic-concepts-need-to-know.asp

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *