ارتباط با دیگران

۷ روش داشتن یک مکالمه خوب با افراد منفی

0

7 روش داشتن یک مکالمه خوب با افراد منفی

آنها را می شناسید. شاید با آنها همکار هستید، با آنها زندگی می‌کنید یا با آنها دوست هستید و گاهی با یکدیگر بیرون می‌روید. آنها غر می‌زنند، نظر می‌دهند، انتقاد می‌کنند و سرزنش می‌کنند. به نظر می‌رسد که اینگونه افراد همیشه از دنیا طلبکار هستند. شما نیز از دست آنها خسته شده‌اید.

متاسفانه همه ما ممکن است در طول روز با آدم‌های منفی سر و کار داشته باشیم و باید یاد بگیریم که با آنها کنار بیاییم. زمانی که با افراد منفی سرو کار دارید، برای اینکه بتوانید با آنها مکالمه کنید و همچنین رابطه خود را با آنها حفظ کنید، باید مودب و در عین حال محکم باشید. در اینجا به هفته روش اشاره می‌کنیم که با استفاده از آنها می توانید با افراد منفی مراوده داشته باشید و در حین صحبت، آنها را دوباره به موضوع اصلی مکالمه برگردانید.

  1. همدردی کنید.

    زمانی که شخصی شروع به گفتن چیزهای منفی می‌کند، سعی کنید که درد و مشکل آنها را درک کنید و سپس مکالمه را به موضوع دیگری هدایت کنید. می توانید با صمیمیت تمام بگویید : “متاسفم که این اتفاق برای تو افتاد،” و سپس یک پیشنهاد مثبت بدهید. مثلا بگویید: “برویم یک فنجان چای بخوریم و در مورد پروژه پیام نما صحبت کنیم. خیلی دوست دارم نظر تو را در این زمینه بدانم.”

  2. از آنها تعریف کنید.

    بدون اینکه رفتار منفی او را تقویت کنید، از او به دلیل مدیریت کردن شرایط به وجود آمده تعریف کنید. مثلا بگویید: “واقعا قابل تحسین است که قبل از اینکه کنترل اوضاع از دست خارج شود توانستی شرایط را کنترل کنی و مشکل را حل کنی.” بدینوسیله می توانید مسیر مکالمه را به سمت مثبت شدن تغییر دهد.

  3. دلسوزی کنید.

    به احتمال زیاد شما هم شرایط ناراحت کننده مشابهی را تجربه کرده‌اید. تجربه خودتان را از آن شرایط بگویید و به پیامدهای مثبت آن اشاره کنید. “می توانم درک کنم که چقدر از خراب شدن ماشین ناراحت هستی. ماه پیش برای من هم همین اتفاق افتاد، اما من یک مکانیک عالی پیدا کردم. می خواهی آدرس او را به تو بدهم؟”

  4. حرفهای او را برای خودش تکرار کنید.

    برای اینکه نشان دهید به صحبت‌های او گوش می دهید این روش آزمایش شده و نتیجه داده است. شخص مقابل شاید متوجه نباشد که در حال زدن حرف‌های منفی است. می توانید به او بگویید: “آنطور که من متوجه شدم، اینکه از تو خواسته می‌شود در چندین گروه مشارکت داشته باشی تو را خسته کرده است. درست است؟” وقتی این حرف را بزنید ممکن است او اینگونه پاسخ دهد که: “اوه. منظور من این نبود” و سپس توضیح واضح‌تری از شرایط ارائه دهد.

  5. پیشنهاد کمک بدهید.

    شاید شکایت کردن از شرایط به نوعی طلب کمک کردن است. برای بسیاری از آدم‌ها درخواست کمک کردن سخت است. چون با خود فکر می‌کنند که این کار نشان دهنده ضعف و بی‌عرضگی آنها است. شاید نیازهای خود را در لفاف منفی بودن می پیچند. اگر برای شما امکان پذیر است و راغب هستید، پیشنهاد کمک بدهید. شاید این همان چیزی است که آنها به دنبال آن هستند.

  6. موضوع را عوض کنید.

    به شخص مقابل اطمینان دهید که صحبت های او را شنیده‌اید و سپس موضوع مثبت تری را به میان بکشید. مثلا بگویید: “از اینکه با رئیس اختلاف نظر داری واقعا متاسفم. امیدوارم بتوانید اختلافات خود را حل کنید. راستی آخر این هفته با خانواده کجا می‌روید؟” سپس بلافاصله بحث بعدی را شروع کنید.

  7. درگیر نشوید.

    اگر از اینکه سنگ صبور دیگران باشید خسته شده‌اید، یک سری مرز برای خود مشخص کنید و سعی کنید درگیر موضوع نشوید. مانند یک دیپلمات برخورد کنید و صدایی طبیعی و بیطرف داشته باشید (بدون عصبانیت، نا امیدی یا انفعالی). مثلا بگویید: “این موضوع اصلا جالب نیست” یا “واقعا؟” زمان زیادی برای شنیدن صحبت‌های کسی که در مورد تمام چیزهای اشتباه زندگی خود غر می‌زند، نگذارید. برای آرامش ذهنی و کارآیی شما بسیار مضر است. یک محدودیت زمانی تعیین کنید و به آن پایبند باشید. اگر سر کار هستید بگویید: “از اتفاقی که افتاده متاسفم. من واقعا کار دارم و باید به کار خود برگردم.”

    اگر شخص مقابل به صحبت‌های خود ادامه داد، آماده باشید که محکمتر عمل کنید. بلند شوید و فاصله بین او و خودتان را افزایش دهید و شروع به رفتن بکنید. بگویید: “دوست دارم بیشتر با هم صحبت کنیم، اما باید سر کارم برگردم.”

داشتن یک نگرش مثبت شما را از شریک شدن در نا امیدی دیگران دور نگه می‌دارد. رفتار منفی را تشویق نکنید، به جای آن دنبال روش هایی باشید که بتوانید دیدگاه‌های منفی را دور بزنید. با اینکار وقتی مکالمه تمام شد احساس بهتری خواهید داشت.

منبع



http://www.entrepreneur.com/article/252512

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *