عادت های خواب

۱۰ روش افزایش کارآیی در روز هایی که شب قبل از آن کم خوابیده اید.

0

10 روش افزایش کارآیی در روز هایی که شب قبل از آن کم خوابیده اید

نیاز به خواب شبانه بهتری دارید تا بتوانید فردا بیشتر کار کنید؟ بعضی مواقع اتفاقاتی رخ می دهند که خواب شما کم می شود. به عنوان مثال: بچه ها تمام شب شما را بیدار نگه می دارند. نگران پرداخت قبوض هستید و تا ۴ صبح بی خواب می شوید. تا ساعت ۲ روی یک پروژه جدید کار می کنید.

همه ما شب هایی داشته ایم که به اندازه کافی نخوابیده ایم. دلیل آن هم مهم نیست. پس زمانی که صبح روز بعد زنگ آزار دهنده ساعت به صدا در می آید چه باید کرد؟ در کنار نوشیدن مایعات حاوی کافیین (با رعایت اعتدال)، این ۱۰ تکنیک را نیز به کار ببرید تا در روز هایی که شب قبل کم خوابیده اید بتوانید کار کنید.

  1. آب زیاد بنوشید

    زمانی که بدن با کم آبی مواجه شود انسان خسته می شود. بنابراین ما هر چه آب بیشتری بنوشیم، هوشیاری بیشتری خواهیم داشت و بیشتر بیدار خواهیم ماند. نکته دیگر این که وقتی آب زیادی بنوشید، تعداد دفعات مراجعه به سرویس بهداشتی نیز بیشتر می شود و این موضوع نیز باعث می شود که بیشتر فعال باشید و پشت میز خوابتان نبرد.

    راهنمایی: کمی لیمو به آب اضافه کنید. مزه آن به شما انرژی می دهد.

  2. خون خود را به گردش درآورید

    وقتی صحبت از فعال بودن باشد، ورزش کردن روش بسیار خوبی برای بیدار شدن است. ورزش کردن با بالا بردن گردش خون و سوخت و ساز بدن میزان انرژی و آدرنالین را افزایش می دهد. این تغییرات به شما کمک خواهند کرد تا در طول روز انرژی داشته باشید. ورزش کردن همچنین کمک می کند تا شب ها خواب بهتری داشته باشید.

    اگر زمان برای ورزش کامل ندارید، می توانید از چند تا پله بالا و پایین بروید یا در هر فرصتی که پیش آمد پیاده روی کنید.

  3. وعده های بزرگ غذایی را کاهش دهید

    از خوردن وعده های بزرگ، هله هوله و مقدار زیاد کربوهیدرات خود داری کنید. این غذاها شما را کسل و خواب آلود می کنند. به جای آن غذاهای سبک که حاوی مقدار زیادی پروتیئن هستند مصرف کنید. مخصوصا غذاهایی که حاوی تیروزین هستند. ( تیروزین نوعی آمینو اسید است که بیشتر پروتئین ها از آن تشکیل شده اند و برای سنتز بعضی از هورمون ها مهم است.)

    تمام دانه ها، میوه ها و سبزیجات، ماست، مرغ و ماهی از غذاهایی هستن که شما را خواب آلود نمی کنند و به هوشیاری شما کمک می کنند

  4. بیرون بروید

    نور خورشید باعث افزایش میزان ویتامین D و B در بدن می شود و بدین طریق کمک می کند تا به خواب آلودگی بعد از ظهر غلبه کنید. از همه مهمتر اینکه مقدار متعادل نور خورشید باعث بهتر شدن خلق و خوی شما می شود و کمک می کند تمرکز بیشتری داشته باشید. همچنین سیستم ایمنی بدن را که به دلیل کم خوابی تضعیف شده است را بهبود می بخشد.

    اگر نمی توانید بیرون بروید، سعی کنید نزدیک پنجره بنشینید یا از لامپ های با نور قوی اشتفاده کنید. هر چند هوای تازه و تغییر محیط که با بیرون رفتن فراهم می شود، ارجحیت دارد.

  5. دوش آب سرد بگیرید

    دوش آب سرد بدن شما را تحریک کرده و شوک ناگهانی که می دهد باعث می شود خواب آلودگی از بین برود. البته شما نمی توانید در طول روز چندین بار دوش آب سرد بگیرید.

    در محل کار، آب سرد به صورت خود بزنید یا روی مچ دست یا شقیقه خود تکه ای یخ بگذارید.

  6. چیز ها را تغییر دهید

    یکنواختی به سرحال بودن شما کمکی نمی کند. در طول روز چیز هایی که امکان تغییر دارند را تغییر دهید و تنوع ایجاد کنید تا بتوانید به کار ادامه دهید.

    این تغییر می تواند شوخی با همکاران، تماس تلفنی، تماشای تریلر فیلم در یوتیوب و انجام بازی کامپیوتری یا حرکات یوگا در دفتر کار باشد. وقتی در طول روز خیلی خسته باشید، بالا بردن هیجان، شما را تحریک می کند.

  7. آدمس بجوید

    محققان کشف کرده اند که جویدن آدامس میزان خواب آلودگی را کم می کند، شاید به این دلیل که فعالیت های مغزی را افزایش می دهد. اگر می خواهید بیشترین بهره را از جویدن آدامس ببرید طعم نعنایی آن را امتحان کنید. چون نعناع قدرت تحریک بیشتری دارد.

    جویدن آدامس فقط به شما یک انرژی موقت می دهد، بنابراین در زمان های نادری که نیاز به یک محرک دارید از آن استفاده کنید.

  8. روز خود را خیلی ساده اولویت بندی کنید

    زمانی که خسته هستید بازدهی کمی خواهید داشت. پس چرا به خود استرس وارد کرده و سعی کنید ۱۰ کار متفاوت را انجام دهید؟ راه حل این است که لیست کار های خود را کوتاه کنید و فقط مهمترین کارها را انجام دهید و کارهایی را که اولویت کمی دارند در روز دیگری انجام دهید. به عبارت دیگر تا جایی که امکان دارد روز خود را ساده کنید.

    راهنمایی: اگر می توانید انجام بعضی از کار ها را به دیگران واگذار کنید. چه وظایف کاری و چه کارهای شخصی.

  9. رانندگی نکنید

    زمانی که خسته هستید رانندگی بسیار خطرناک است. به جای انجام این ریسک، از حمل نقل عمومی و یا از سرویس استفاده کنید.

    نه تنها از یک تصادف شدید جلوگیری می کنید بلکه چند دقیقه ای فرصت خواهید داشت که چشمان خود را ببندید و استراحت کنید.

  10. چرت بزنید

    اگر می توانید در اوایل ظهر یک چرت کوتاه بزنید – حدود ساعت ۲. یک چرت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه ای روش خوبی برای شارژ مجدد ذهن و بدن است. اگر محیط کار شما شلوغ است و یا دفتر مخصوص خود را ندارید، از خلاقیت خود استفاده کنید.

    اگر با ماشین سر کار می روید در زمان ناهار می توانید در ماشین چرت بزنید.

با اینکه داشتن خواب کافی باید برای همه ما یک هدف باشد، در واقعیت هر شب نمی توان خواب کافی داشت. این تکنیک ها به شما کمک خواهند کرد تا در طول روز دوام بیاورید. برای شما چه تکنیکی جواب می دهد؟ از طریق نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

منبع:

http://www.entrepreneur.com/article/250089

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *